نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

خواص نان جو برای کبد چرب

خواص نان جو برای کبد چرب

به طور کلی خواص نان جو آن‌چنان زیاد است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. به خصوص اگر به کبد چرب دچار هستید از خواص نان جو برای کبد چرب غافل نشوید.

در مطالب قبلی درباره اینکه نان جو چیست؟ خواص نان جو، خواص نان جو برای لاغری و یبوست، خواص نان جو در بارداری، طرز تهیه نان جو سبوس‌دار و تفاوت نان جو و نان سبوس‌دار صحبت کردیم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این نوع نان و خواص نان جو برای کبد چرب با “نان بامبو” همراه باشید.

نان جو چیست؟

خواص نان جو چیست؟

طرز تهیه نان جو سبوس‌دار

تفاوت نان جو و نان سبوس‌دار

خواص نان جو برای لاغری

 خواص نان جو در بارداری

خواص نان جو برای یبوست

 

کبد چرب چیست؟

 کبد چرب که به انگلیسی به آن Fatty liver گفته می‌شود، در پزشکی حالتی برگشت‌پذیر از تجمع چربی در سلول‌های کبدی است که با التهاب کبد مشخص می‌شود و بین اکثر مردم به عنوان تنبلی کبد معروف است.

این حالت ممکن است در افرادی که الکل مصرف می‌کنند ایجاد شود، اما این بیماری علل دیگری هم دارد که «کبد چرب غیرالکلی» نامیده می‌شود. فرم غیرالکلی این بیماری بر اثر اختلالات بالینی مانند دیابت، چاقی و سوء تغذیه به وجود می‌آید.

وجود چربی در کبد طبیعی است. اما اگر این میزان از چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، در واقع فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است. به طور کلی، رسوب چربی در کبد را کبد چرب می‌نامند.

افراد به دلایل مختلفی از جمله الکل، چاقی، مصرف غذاهای آماده و غذاهای چرب، عدم فعالیت فیزیکی و مصرف مواد نامناسب غذایی ممکن است به این بیماری دچار شوند. همچنین این عارضه گاهی به علت مصرف برخی داروها است که باعث رسوب چربی در کبد می‌شود.

 

نان جو چیست؟

دانه جو به شکل‌های بسیار متنوعی مصرف می‌شود و در هر شکل خواص زیادی دارد. ماءالشعیر، اوت‌میل، مصرف به جای برنج و پاستا و نان از انواع مختلف مصرف جو هستند. شما به راحتی می‌توانید این دانه مقوی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

از طرفی نان بخشی از رژیم غذایی همه ما بوده و نیاز ضروری بدن انسان را تأمین می‌کند. نان جو سالم‌تر از نان گندم بوده و جو دوسر از نظر پروتئین غنی‌تر از گندم است که برای ترمیم عضلات گزینه بسیار مفیدی است.

نان جو به نوعی نان گفته می‌شود که با آرد جو پخته شود. این نان بسیار مقوی بوده و در صورتی که افراد از آن استفاده کنند، می‌تواند تا حد بسیار زیادی از بیماری‌های مختلف در امان بمانند. سبوسی که در نان جو موجود است دو برابر نان گندم است.

لازم است تا افراد به صورت روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم از نان جو مصرف نمایند و جالب است بدانید در هر صد گرم از این نان، ۴ گرم فیبر وجود دارد.

این نان پر خاصیت رژیمی همچنین به افراد دیابتی پیشنهاد می‌شود. چرا که مصرف نان جو می‌تواند قند خون آن‌ها را کنترل کند. نان جو می‌تواند فعالیت دستگاه گوارش را تنظیم کرده و همچنین به گردش خون و پاک‌سازی دیواره‌های روده کمک فراوانی نماید.

نان جو غنی از انواع ویتامین‌های ب است و در نتیجه برای سلامت اعصاب بدن بسیار مفید و ضروری به نظر می‌رسد. این نان به علت فیبر زیادی که دارد می‌تواند آب زیاد را به خود جذب نماید.

علاوه بر این نان جو از کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای تشکیل شده که می‌تواند تا مدت‌ها از گرسنگی در افراد جلوگیری کند. مصرف این نان باعث تقویت قوای جسمی و ذهنی شده و می‌تواند کلسترول خون را تا حد زیادی کاهش دهد. در ادامه به خواص نان جو برای کبد چرب می‌پردازیم.

 

آیا نان جو برای کبد چرب مفید است؟

جو منبع غنی از مواد مغذی کلیدی از جمله ویتامین C، ویتامین A، کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، فولات، منگنز، سلنیوم، نیاسین و پتاسیم و غیره است.

نان جو دارای فواید سلامتی قابل توجهی است که به کاهش برخی از بیماری‌ها مانند عفونت دستگاه ادراری و مشکلات کلیوی کمک می‌کند.

اما سؤال بزرگ این است که آیا جو برای کبد چرب مفید است یا خیر؟ خواص نان جو برای کبد چرب چیست؟

پاسخ ساده این است: بله. تحقیقات نشان می‌دهد که جو بدون پوست و غلات کامل برای کبد چرب مفید است. زیرا سطح کلسترول را در بدن کاهش داده و به طور کلی کبد را سالم نگه می‌دارد.

جو ممکن است به دلیل مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیتوکمیکال‌های موجود در آن، فواید دارویی داشته باشد که می‌تواند به کبد چرب کمک کند.

 

آیا می‌توان با وجود کبد چرب نان جو خورد؟

جو یک غلات کامل است که حاوی مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که برای عملکرد بهینه و محافظت از کبد ضروری هستند. به این ترتیب، جو انتخاب خوبی از غلات کامل برای خوردن است و به کاهش کبد چرب کمک می‌کند.

فقط مواد مغذی معمولی در جو نیستند که فواید سلامتی دارند، بلکه فیتوکمیکال‌های اصلی (ترکیبات فعال زیستی با اثرات ارتقاء سلامت) موجود در جو – اسیدهای فنولیک، فلاونوئیدها، لیگنان‌ها، توکل‌ها، فیتواسترول‌ها و فولات نیز هستند.

برخلاف نودل‌های فوری نه چندان خوب که با مواد شیمیایی، نگهدارنده‌ها و کربوهیدرات‌های تصفیه شده و سریع جذب می‌شوند، جو انتخاب بهتری است.

برخی جو را یک ابر غذای مملو از مواد مغذی، مواد معدنی، آنزیم‌ها می‌دانند و طبق یک مطالعه، هر چه جوانه جو جوان‌تر باشد، برتری غذایی آن بیشتر است.

غلات غلیظ دارای مقدار زیادی اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب مانند سیستین، آلانین و اسید آسپارتیک است و منبع غنی از مواد معدنی مانند مس، سدیم و روی است.

محتوای مواد مغذی آن، آن را به گزینه‌ای عالی برای ارتقای سلامت مطلوب تبدیل می‌کند و در نتیجه، گزینه‌ای ایده‌آل برای افرادی است که از کبد چرب رنج می‌برند.

خوردن جو با کبد چرب به دلیل ترکیبات زیست فعال آن که هم ارزش غذایی و هم عملکرد محافظتی را فراهم می‌کند، تشویق می‌شود و مطالعات نیز از این امر حمایت می‌کنند.

جو در اشکال مختلفی از جمله پوسته، بدون پوسته، آرد، پولک، بلغور و جوانه خام موجود است. تفاوت در فواید ممکن است از جو به جو متفاوت باشد.

 

خواص نان جو برای کبد چرب

تحقیقات از خواص نان جو برای کبد چرب چه می‌گوید؟ بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ توسط محققان دانشگاه کره انجام شد و در مجله تحقیقات تغذیه منتشر شد، هگزاکوزانول، یک عامل هیپوکلسترولمیک طبیعی موجود در جوانه جو می‌تواند تجمع کلسترول را از طریق یک مکانیسم ساده متوقف کند.

محققان به طور خاص معتقد بودند که هگزاکوزانول ممکن است سطح کلسترول سلولی و پلاسما را در این فرایند کاهش دهد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ که در مجله Nutrients منتشر شد نشان داد که جوانه جو به دلیل خاصیت کاهش چربی خون برای کبد چرب ناشی از الکل مفید است.

به طور خاص، جوانه جو با محتوای بالای ساپونارین حاوی فواید ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. جوانه‌های جو خام به طور قابل توجهی پاسخ التهابی ناشی از الکل را مسدود می‌کنند که در غیر این صورت به ایجاد یا بدتر شدن کبد چرب کمک می‌کند.

رژیم غذایی غنی از جو برای کبد چرب مفید است، زیرا فیبر جو نقش فعالی در ایجاد اسید پروپیونیک دارد که از کمک آنزیم‌ها به کبد برای ایجاد کلسترول جلوگیری می‌کند.

این فیبر بتا گلوکان (BG) را فراهم می‌کند که همان‌طور که توسط یک مطالعه مشخص شد، به کاهش تجمع چربی کبد در سلول‌های کبد، سنتاز اسید چرب و افزایش فعالیت تبدیل کلسترول به اسید صفراوی کمک می‌کند. نتیجه کاهش سطح کلسترول بد در سلول‌های کبدی است.

علاوه بر این، ماده‌ی معدنی به نام سلنیم در نان جو وجود دارد که در کمتر غذایی یافت می‌شود. سلنیم به عملکرد آنزیم‌های کبدی و سم‌زدایی بدن از برخی ترکیبات سرطان‌زا کمک می‌کند. این ماده غذایی در نان جو یافت شده و بهتر است اگر مبتلا به کبد چرب هستید از نان جو استفاده کنید.

 

چه مقدار غذای جو باید با کبد چرب خورد؟

با وجود خواص نان جو برای کبد چرب، اما باید حواستان باشد که این نان کربوهیدرات بالایی دارد و ما در مصرف آن تعادل را رعایت کنیم. به عبارت دیگر، مانند هر چیزی که مربوط به کبد چرب است، اعتدال کلیدی است.

طبق WebMD، در صورت تلاش برای کاهش کلسترول، مقدار معمولی آن ۱ تا ۳ گرم عصاره روغن جو، ۳۰ گرم آرد سبوس جو و ۰.۴ تا ۶ گرم جو محلول است.

همچنین توصیه می‌شود که زنان باردار، کودکان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند از خوردن جوانه جو خام یا کمی پخته شده خودداری کنند و افرادی که به گلوتن حساسیت دارند باید از مصرف جو پرهیز کنند.

در حالی که غذای جو یک کربوهیدرات پیچیده با محتوای فیبر غذایی غنی و ارزش غذایی است، بهتر است مصرف کل کربوهیدرات را به ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل انرژی/کالری رژیم غذایی محدود کنید.

نان جو باید حدود دو وعده (۳۰ گرم) در هر وعده غذایی باشد. مصرف جو با وجود کبد چرب باید در محدوده این درصد قرار گیرد تا خطری برای سلامتی ایجاد نکند که می‌تواند کبد چرب را بدتر کند.