نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

طرز تهیه نان جو سبوس‌دار

طرز تهیه نان جو سبوس‌دار

نان جو سبوس‌دار از آن دسته نان‌های رژیمی خوشمزه و پرطرفداری است که برای افرادی که به دنبال رژیم لاغری هستند، مناسب است. در ادامه این مطلب به طرز تهیه نان جو سبوس‌دار می‌پردازیم.

اما واقعیت امر این است که تهیه نان جو سبوس‌دار در خانه و درست عمل آوردن آن، کار چندان ساده‌ای نیست! بنابراین اگر حوصله دردسر را ندارید و دلتان یک نان جو سبوس‌دار آماده می‌خواهد، نان تست سبوس یا نان تست جو برند “نان بامبو” می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

اما اگر همچنان دلتان می‌خواهد خودتان یک نان خانگی خوشمزه درست کنید، در ادامه با طرز تهیه نان جو سبوس‌دار با ما همراه باشید. این نان با داشتن فیبر کافی و کالری بسیار کم باعث سیری زود هنگام می‌شود و برای لاغری مفید است.

از آنجایی که نان جو سبوس‌دار ارزش غذایی فراوان و خواص فوق‌العاده‌ای دارد، باعث شده تا بسیاری از پزشکان تغذیه، مصرف آن را برای کاهش وزن و تجویز کنند. این نان از کالری پایین و فیبر مناسب برخوردار بوده و مناسب یک صبحانه رژیمی است.

جو یکی از غلات بسیار مفیدی است که ارزش غذایی بالایی داشته و خود به عنوان یک غذای کامل به شمار می‌رود. در کشورهای مختلف نیز جزو پرمصرف‌ترین مواد غذایی است که با اشکال مختلف و طعم‌های گوناگون عرضه می‌شود. همچنین نان جو باعث کاهش کلسترول خون می‌شود.

در مطالب قبلی درباره اینکه سبوس و نان سبوس‌دار چیست؟ و فواید و مضرات آن کدام‌اند؟ و این که اصلاً چرا باید نان سبوس‌دار بخوریم؟ صحبت کردیم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این نوع نان و طرز تهیه نان جو سبوس‌دار با “نان بامبو” همراه باشید.

نان سبوس‌دار چیست؟

فواید، مضرات و ارزش غذایی نان‌ سبوس‌دار

چرا باید نان سبوس‌دار بخوریم؟ مزایای نان سبوس‌دار

طرز تهیه نان سبوس‌دار

طرز تهیه نان تست سبوس‌دار

 

طرز تهیه نان جو سبوس‌دار

نان جو سبوس‌دار یکی از بهترین انواع نان حجیم شده است.  جو به تنهایی خواص شگفت انگیزی دارد و یک غلات با ارزش غذایی بسیار بالا است.

نان جو احساس سیری طولانی مدتی را می‌دهد و برای افراد تحت رژیم و ورزشکاران حرفه‌ای نیز بسیار مناسب است. همچنین سبوس به دلیل فیبر بالایی که دارد برای رفع یبوست توصیه شده است.

 نان جو سبوس‌دار، یک غذای کامل محسوب می‌شود که شما می‌توانید در وعده صبحانه آن را همراه با پنیر و گردو میل کرده و یک صبحانه کامل را به بدن خود برسانید.

به طور کلی نان جو خواصی همچون کمک به لاغری، مفید برای کم خونی، حفظ شادابی پوست، مفید برای سلامت قلب، پاک‌سازی دستگاه گوارش بدن دارد.

بهتر است در طرز تهیه نان جو سبوس‌دار فقط از آرد جو استفاده نکنید، چرا که بافت آن کمی شکننده می‌شود. شما همچنین می‌توانید به دلخواه داخل نان جو زیره، رازیانه و شوید استفاده کنید. این نان برای عصرانه و صبحانه و یا همراه با وعده‌های غذایی بسیار مناسب است.

 

مواد لازم برای تهیه نان جو خانگی

  • جو پرک به مقدار لازم
  • نمک ۲/۱ ق چای خوری
  • شکر ۱ الی ۲ ق غذا خوری
  • آرد جو ۱ پیمانه معادل ۱۵۰ گرم
  • روغن مایع ۲ الی ۳ ق غذا خوری
  • آب یا شیر ولرم ۲۰۰ میلی لیتر ۱ پیمانه سرخالی
  • پودر خمیر مایه ۷ گرم معادل ۱.۵ ق مربا خوری

 

طرز تهیه نان جو سبوس‌دار با جو پرک

مرحله اول: عمل آوری خمیر مایه

ابتدا آب یا شیر را گرم کنید تا به دمای ۵۰ درجه برسد، یعنی در حدی باشد زمانی که انگشت را داخل آن کردید گرمای آن را احساس کند ولی نسوزد.

سپس ۱ ق مربا خوری خمیرمایه را داخل آب یا شیر ریخته و به هم بزنید، سپس خمیر مایه را اضافه کنید. بعد آنها را با هم به هم بزنید و در ظرف را به مدت ۷ الی ۱۰ دقیقه بگذارید تا خمیر مایه کف کند.

 

مرحله دوم: تهیه خمیر

داخل یک کاسه دیگر روغن، شکر و نمک را ریخته، بعد خمیر مایه عمل آمده را اضافه کنید و در ادامه آرد جو را نیز به آن‌ها اضافه کنید. سپس شروع به افزودن آرد کرده، تا جایی که خمیر وسط کاسه جمع شود. بهتر است برای هم زدن از قاشق چوبی استفاده کنید.

 

مرحله سوم: استراحت خمیر

خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید، تا لطیف شود. شما می‌توانید برای ورز دادن راحت‌تر از استند میکسر استفاده کنید و یا ۱۰۰ بار خمیر را به سطح کار بکوبید. یک کاسه را کمی با روغن چرب کرده و خمیر را در آن قرار دهید و روی خمیر را به مدت ۱ ساعت بپوشانید، تا خمیر حجم بگیرد.

 

مرحله چهارم: پخت نان جو

پف خمیر را بعد از حجم گرفتن بگیرید، سپس به چانه‌های ۱۰۰ گرمی تقسیم کنید. بعد چانه‌ها را در سینی فر قرار داده و کمی با کف دست پهن کنید.

روی آن جو پرک یا تخم آفتاب گردان بریزید و در فر از قبل گرم شدن به مدت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید، تا نان پخته شود.

 

نکات مه در پخت نان جو رژیمی

  1. ماندگاری این نان بسیار بالا است.
  2. می‌توانید خمیر را داخل قالب لوف یا گرد قرار دهید.
  3. به دلخواه می‌توانید آرد سبوس‌دار هم به آن اضافه کنید.
  4. بعد از پخت برای این که نان نرم بماند، بعد از خارج کردن از فر داخل دستمال تمیز قرار دهید.
  5. می‌توانید برای رومال خمیر از کمی مخلوط آرد و آب که کمی روی حرارت گذاشتید، استفاده کنید.