نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

خواص نان جو برای یبوست

خواص نان جو برای یبوست

امروزه خواص نان جو بر هیچ شخصی پوشیده نیست، فواید فراوان نان جو آن را به یک غذای سالم و سیرکننده تبدیل کرده است. همچنین از خواص نان جو برای یبوست و دستگاه گوارش هم نمی‌توان غافل ماند.

اگر شما هم گاهی در دفع مدفوع مشکل دارید، یا اغلب اوقات با آن دست به گریبان هستید، می‌دانید که این معضل تا چه اندازه ناراحت کننده و مختل کننده دستگاه گوارش است. به نوعی که شما علاوه بر دل درد و سنگینی سر دل و تهوع، دچار کم اشتهایی و مشکل در تغذیه روزانه هم خواهید شد.

در واقع یبوست حالتی است که ممکن است هر شخصی در زندگی به آن دچار شود، اما در بعضی مواقع افرادی دچار یبوست مداوم هستند. برای پیشگیری و یا حتی رفع یبوست، بهترین راهکار تغییر در روش زندگی است.

برای این کار بهتر است روزانه ۲ تا ۴ لیوان آب بنوشید و سعی کنید در صبح نوشیدنی‌های گرم مصرف کنید. از رژیم غذایی پر از سبزیجات و میوه و فیبر کافی استفاده کنید و ورزش و تحرک را کنار نگذارید.

از طرفی از آنجایی که مصرف نان جو بسیار مقوی است می‌تواند برای شما فواید بسیار زیادی داشته باشد. از جمله در نان جو فیبر بسیاری وجود دارد و این موضوع باعث می‌شود، تا جداره روده و معده پاک‌سازی شود. در نتیجه برای هضم غذا و دستگاه گوارش می‌تواند بسیار مفید باشد.

همچنین نان جو به دلیل سبوس موجود در آن فواید بسیاری برای بدن داشته و حتی در صورتی که بدن شما به کمبود مواد مغذی مواجه باشد، می‌توانید با مصرف نان جو در صبحانه میزان انرژی خود را بالا ببرید.

علاوه بر این امروزه در بسیاری از رژیم‌های سلامت اعم از رژیم مخصوص افراد دیابتی یا افراد دارای کلسترول بالا، استفاده از نان جو پیشنهاد می‌شود.

در مطالب قبلی درباره اینکه نان جو چیست؟ خواص نان جو، خواص نان جو برای لاغری، خواص نان جو در بارداری، طرز تهیه نان جو سبوس‌دار و تفاوت نان جو و نان سبوس‌دار صحبت کردیم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این نوع نان و خواص نان جو برای یبوست با “نان بامبو” همراه باشید.

نان جو چیست؟

خواص نان جو چیست؟

طرز تهیه نان جو سبوس‌دار

تفاوت نان جو و نان سبوس‌دار

خواص نان جو برای لاغری

 خواص نان جو در بارداری

 

یبوست چیست؟

یبوست که به انگلیسی constipation گفته می‌شود، یکی از بیماری‌ها و مشکلات شایع دستگاه گوارش است که در آن حرکت روده سخت‌تر شده و گاهی ممکن است یک بیماری گوارشی باعث بروز آن شود.

در واقع به زبان ساده، یبوست عارضه‌ای است که به علت کند شدن حرکات روده و جذب بیشتر آب مایه داخل روده بزرگ و سفت شدن مدفوع اتفاق می‌افتد.

اما دستگاه گوارش کجاست؟ دستگاه گوارش از دهان شروع شده و به مقعد ختم می‌شود. همچنین سیستم گوارشی مسئولیت هضم و جذب مواد مغذی و دفع مواد زائد را بر عهده دارد.

روده بزرگ در انتهای دستگاه گوارش قرار داشته و در روده بزرگ آب از مواد هضم شده جذب می‌شود و مدفوع از حالت مایع به جامد تغییر پیدا می‌کند.

هر چه مواد هضم شده مدت طولانی‌تری در روده بزرگ بمانند، به دلیل جذب آب توسط روده مدفوع سفت‌تر شده و یبوست به وجود می‌آید. نیاز به دفع مدفوع در هر فرد متفاوت است.

مثلاً بعضی افراد ممکن است روزانه ۳ بار احساس نیاز به دفع داشته باشند، در حالی که بعضی دیگر چند بار در هفته دفع مدفوع داشته باشند. در صورتی که بیش از ۳ روز شکمتان کار نکند، مدفوع سفت شده و در دفع آن مشکل به وجود می‌آید.

باید به این نکته توجه کرد که یبوست خود به خود ایجاد نمی‌شود، بلکه عواملی هستند که یبوست را به وجود می‌آورند. این عوامل عبارت‌اند از:

مصرف کم آب و مایعات، مصرف کم میوه و سبزیجات (فیبرها)، مصرف زیاد کافئین، اختلالات هورمونی، خواب کافی نداشتن، بی‌تحرکی یا کم تحرکی، افزایش سن، استرس، چاقی، مصرف بیش از حد ملین‌ها که منجر به تنبلی روده می‌شود، مصرف بعضی از داروها مانند داروهای فشارخون بالا، داروهای آنتی‌اسید، آهن، داروهای ضد افسردگی و…

در نتیجه می‌توان گفت، از مهم‌ترین خواص نان جو برای یبوست داشتن فیبر فراوان است که به هضم و جذب غذا و رفع یبوست کمک می‌کند.

 

خواص نان جو

جو یکی از غلات بسیار مفید برای بدن بوده و به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا یک غذای کامل محسوب می‌شود. جو در دسته غلات جهان پر مصرف قرار گرفته و به شکل‌ها و طعم‌های متفاوتی موجود و دارای خواص بی‌شماری است.

طعم و مزه نان جو تفاوت زیادی با نان گندم ندارد و نان جو انتخاب مفید و بهتری برای بدن است. افرادی که به دنبال لاغری و کم کردن وزن هستند، می‌توانند از ویژگی فیبر زیاد نان جو استفاده کرده و تا مدت بیشتری احساس سیری کنند.

در نان جو میزان کربوهیدرات کمتر از پروتئین است، از همین رو افرادی که به دنبال عضله‌سازی یا تناسب اندام هستند، بیشتر از نان جو استفاده می‌کنند.

نان جوی کم نمک می‌تواند از تولید چربی‌های زیان‌آور در خون جلوگیری کرده، فعالیت دستگاه گوارش را تنظیم کند. همچنین باعث تعدیل فشار خون، تحریک انسولین سازی در بدن و کاهش قند خون، پاک‌سازی دیواره‌های معده و روده از ذرات آلوده کننده، مقابله با رشد تومور، جلوگیری از چاقی، حفظ شادابی و زیبایی پوست و تقویت حافظه می‌شود.

جو فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی داشته و فواید متعددی برای سلامتی دارد. اگر در رژیم غذایی‌تان غلات غنی شده‌ی زیادی مصرف کنید، ممکن است خطر ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری قلبی، بعضی از انواع سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن دیگر در شما کاهش پیدا کند.

همچنین برای آشنایی بیشتر با خواص نان جو می‌توانید مقاله خواص نان جو چیست؟ را مطالعه کنید.

 

خواص نان جو برای یبوست

امروزه به علت تغییر سبک زندگی و بی‌تحرکی در زندگی مدرن بسیاری از افراد دچار مشکلات گوارشی از جمله یبوست می‌شوند. به خصوص بیشتر افراد کهنسال معمولاً یبوست را تجربه می‌کنند.

معده و روده‌های آن‌ها به خوبی کار نکرده و در نتیجه عبور مواد غذایی از درون روده‌ها به سختی اتفاق می‌افتد. معمولاً برای رفع یبوست افراد مسن از آرام بخش‌ها استفاده می‌شود. اگر چه این داروها به رفع یبوست کمک می‌کنند، اما با کاهش وزن و کاهش طول عمر همراه هستند.

از طرفی یکی از مهم‌ترین خواص نان جو برای یبوست و برطرف کردن آن است. تحقیقات نشان داده‌اند که مغز جو، لایه بیرونی آن غنی از فیبر می‌باشند که به توانند به رفع یبوست نیز کمک کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد، افراد مسنی که به مدت ۱۲ هفته از دسر یا سوپ جو استفاده کرده‌اند وضعیت مساعدتری دارند. علاوه بر آن، ۵۹ درصد از بیماران توانستند مصرف آرام‌بخش را بعد از ۳ ماه متوقف کنند. در حالی که بیمارانی که فقط از دارو استفاده کرده‌اند، تنها ۸ درصد از آن‌ها بهبود یافتند.

گفته می‌شود که جو بیشتر از همه غلات دیگر فیبر دارد. یک فنجان جو حاوی ۱۳ گرم فیبر است. فیبر نامحلول جو به عنوان یک پروبیوتیک عمل کرده و برای باکتری‌های خوب روده مفید است. جو به حرکات روده و هضم کمک کرده و از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند.

در واقع به دلیل محتوای فیبر آن، نان جو برای مبارزه با یبوست بسیار عالی است و کمک می‌کند به طور مرتب شکم کار کند. چیزی که برای سلامتی بسیار مهم است و در بسیاری از اوقات ما به آن اهمیت نمی‌دهیم.

خواص نان جو برای یبوست در سبوس آن نیز نهفته است. سبوس یکی از غنی‌ترین منابع غذایی فیبر و الیاف گیاهی بوده و به دلیل افزایش حجم مدفوع با یبوست و بیماری‌های کولون به مبارزه برمی‌خیزد.

فیبر گیاهی به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم شده که سبوس گندم جز فیبرهای نامحلول است و برای جلوگیری از یبوست و سایر بیماری‌های روده بزرگ از آن استفاده می‌شود.

سبوس یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان یبوست است. جلوگیری از یبوست به ما کمک می‌کند که دچار بواسیر، التهاب دیورتیکول، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت‌های گوارشی نشویم.

به دلیل اینکه سبوس در واقع یک غذای مسهل به حساب می‌آید و آب بدن را جذب می‌کند، توصیه می‌شود همراه آن مایعات و آب فراوان استفاده کنید. سبوس جو و برنج جز فیبرهای محلول است که تأثیر مثبتی روی کاهش کلسترول خون دارد.

هنگام خرید نان جو توجه داشته باشید که این نان کاملاً پف کرده و قهوه‌ای است و طعم چندان خوبی ندارد. اگر با نان‌های تختی که روی آن سبزیجات ریخته تا پف نداشتن آن به چشم نیاید مواجه شدید، بدانید که آن نان با آرد گندم پخته شده و به عنوان نان جو به شما فروخته می‌شود.

همان طور که گفتیم، از مهم‌ترین خواص نان جو برای یبوست، خاصیت مسهل بودن و پیشگیری از یبوست آن است. اما از دیگر خواص نان جو می‌توان به جلوگیری از سفید شدن مو، از بین بردن نرمی استخوان کودکان، رفع کم خونی و کاهش کلسترول بد اشاره کرد.

توصیه محققان این است که به جای استفاده از نان‌های لواش و باگت که جز نان‌هایی با کالری بالا و ارزش غذایی کم است، از نان جو و سبوس‌دار استفاده کنید.