نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

خواص نان جو برای لاغری

خواص نان جو برای لاغری

اگر دچار مشکلات اضافه وزن و چاقی هستید و برای سلامتی و تناسب اندام خود می‌خواهد لاغر شوید. به شما پیشنهاد می‌کنیم از خواص نان جو برای لاغری غافل نشوید.

معمولاً کسانی که دنبال لاغری و تناسب اندام هستند، همیشه درگیر این موضوع می‌شوند که چه چیزهایی بخورند و چه چیزهایی نخورند. چه مواد غذایی برای لاغری مفید است و چه غذاهایی باعث چاقی بیشتر آنها می‌شود.

به دلیل طعم متفاوت نان جو معمولاً از این محصول کمتر استفاده می‌شود. اما باید دانست جو یکی از غلاتی است که برای انواع رژیم‌های غذایی بسیار توصیه می‌شود.

 اگر قصد لاغر کردن خود را دارید، نان جو یکی از بهترین گزینه‌ها برای رساندن مواد مغذی به بدن با کالری کم و سیری طولانی است و می‌توانید با مصرف آن به سرعت وزن کم کنید.

در مطالب قبلی درباره اینکه نان جو چیست؟ خواص نان جو، طرز تهیه نان جو سبوس‌دار و تفاوت نان جو و نان سبوس‌دار صحبت کردیم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این نوع نان و خواص نان جو برای لاغری با “نان بامبو” همراه باشید.

نان جو چیست؟

خواص نان جو چیست؟

طرز تهیه نان جو سبوس‌دار

تفاوت نان جو و نان سبوس‌دار

 

نان جو چیست؟

نان جو نوعی نان است که با آرد جو پخته می‌شود. البته در بسیاری از مواقع برای اینکه نان طعم بهتری داشته باشد، آرد جو را به نسبت متفاوتی با آرد گندم مخلوط می‌کنند. به طوری که هر تکه از نان جو به اندازه کف دست دارای:

  • ۷۳ کالری
  • ۰.۸۵ گرم چربی
  • ۱۴.۲۲ گرم کربوهیدرات
  • ۲.۲ گرم پروتئین

جو جزء اولین دانه‌های است که تمدن‌های اولیه پرورش داده و امروزه هم بین غلات تولیدی در سراسر جهان رتبه چهارم از نظر میزان کشت را دارد.

نان جو به نسبت نان گندم، نان سالم‌تری بوده و جو دوسر از نظر پروتئین غنی‌تر از گندم است (تقریباً دو برابر است) که این مورد برای ترمیم عضلات گزینه بسیار مفیدی است.

شما می‌توانید نان جو را در وعده صبحانه قرار داده و یا به همراه غذا در نهار و شام مصرف کنید. از سوی دیگر نان جو به صورت عمده ویتامین ب بدن را تأمین می‌کند.

 

خواص نان جو

نان غذایی اصلی است که در بخش بزرگی از جمعیت جهان مصرف می‌شود و رایج‌ترین و اساسی‌ترین غذای مردم دنیاست. در واقع حتماً باید نان بخشی از رژیم غذایی باشد، چرا که مواد مغذی موجود در آن، نان را به غذایی مهم و ضروری برای انسان‌ها تبدیل کرده است. انواع مختلفی از نان در سراسر دنیا وجود دارد. گندم، جو، آفتاب‌گردان، چاودار، ذرت، شیر و حتی سویا.

با توجه به ارزش غذایی که نان جو دارد می‌توان از آن در رژیم‌های لاغری استفاده کرد و خواص نان جو برای لاغری فراوان است. همچنین به غیر از نان جو می‌توان از سوپ، آش و همچنین سایر خوراک‌هایی که در آن‌ها جو به کار رفته نیز استفاده کرد.

یکی از خواص نان جو برای لاغری این است که به سرعت در شما احساس سیری به وجود آورده و میزان گرسنگی فرد را کاهش می‌دهد.

ویژگی دیگری که این نوع نان دارد، این است که میزان جذب بهتری داشته و از آسیب رسیدن به اندام‌های گوارشی جلوگیری می‌کند. همچنین خوردن نان جو باعث می‌شود از پرخوری فرد کم شود، بنابراین نمی‌توان از تأثیر نان جو برای لاغری غافل شد.

 

رژیم لاغری با نان جو

وقتی افراد چاق و افرادی که اضافه وزن داشته و یا برای حفظ سلامتی نیاز به لاغری دارند، برای دریافت رژیم‌های غذایی مناسب به متخصصین تغذیه مراجعه می‌کنند، از اولین چیز‌هایی که در مورد مصرف نان به آن‌ها گفته می‌شود، استفاده از نان جو برای لاغری است.

رژیم لاغری با استفاده از نان جو بسیار مرسوم بوده و این نان بهترین انتخاب برای کسانی است که قصد کم کردن وزن و لاغری را دارند و رژیم‌های کم کالری را برای این کار انتخاب می‌کنند.

نسبت به سایر انواع نان، نان جو کالری کم‌تری داشته، اما از سایر نان‌ها نیز سیر کننده‌تر است. به همین دلیل مصرف آن در رژیم لاغری بیشتر توصیه می‌شود.

چرا که این نان از انواع اسید‌های آمینه که مورد نیاز بدن است، برخوردار بوده و میزان فیبر بالایی هم دارد که باعث کاهش وزن می‌شود.

همچنین نان جو کمک می‌کند تا میزان قند خون در حالت متعادل قرار داشته، به این ترتیب از بالا رفتن و یا کاهش شدید قند خون جلوگیری خواهد کرد و همچنین اجازه ذخیره چربی را نمی‌دهد.

از آن جایی که نان جو نسبت به دیگر انواع غلات کالری بسیار کمتری دارد، با این حال به فرد کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری سیر مانده و نیاز به خوردن غذا در وعده‌های زیادی را نداشته باشد، بنابراین یکی از خواص نان جو این است که از پر خوری جلوگیری می‌کند

به طور کلی افزودن جو به رژیم غذایی می‌تواند کلسترول سرم و چربی‌های شکمی را به ‌طور چشمگیری کاهش دهد. از دیگر خواص نان جو برای لاغری به خصوص برای لاغری شکم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انرژی بخشی زیاد
  • کاهش کلسترول
  • مبارزه با یبوست
  • تقویت استخوان‌ها

 

خواص نان جو برای لاغری

به گفته متخصصان از نظر بهداشتی و ارزش غذایی نان جو یکی از بهترین نان‌های است که می‌توانید در رژیم لاغری از آن استفاده کرد. این نان خواص بسیار زیادی دارد که به علت مواد مغذی موجود در آن است و نیز باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود.

نان سبوس‌دار یا نان جو انتخاب بسیار سالمی است. همان طور که گفتیم جو خیلی زود شما را سیر می‌کند و گرسنگی را کاهش می‌دهد. کم شدن سرعت هضم و جذب و هضم بهتر غذا از آسیب رسیدن به اندام‌های گوارشی پیشگیری می‌کند.

بهترین نان جو برای از بین بردن شکم و چربی به شرح زیر است:

  • نان جوانه
  • نان گندم سفید
  • نان بدون گلوتن
  • نان کم کربوهیدرات
  • نان آرد کامل نان سبوس‌دار

 

علاوه بر این چیزهایی که گفتیم، در جو انواع پلی ساکارید‌ها هم وجود دارد که شامل نشاسته و دکسترین می‌شود. کسانی که می‌خواهند از نان جو برای لاغری استفاده کنند، لازم است به این موضوع توجه داشته باشند که جو به سه شکل مختلف در بازار وجود دارد.

  • جو پوست کنده که سبوس آن گرفته شده است.
  • جو دارای پوست، به طوری که هنوز سبوس آن جدا نشده است.
  • نوعی جو دیگر نیز در بازار وجود دارد که سبوس آن گرفته شده و با عنوان جو مرواریدی شناخته می‌شود.

محققان حوزه تغذیه آزمایش‌هایی را روی افراد مختلف انجام داده‌اند که نتیجه این تحقیقات نشان داده، افرادی که از نان‌های تیره رنگ (نان‌های سبوس‌دار) استفاده می‌کنند، کم‌تر دچار اضافه وزن می‌شوند و برخلاف آن‌ها افرادی که بیشتر از نان سفید استفاده می‌کنند، ۴۰ درصد بیشتر مستعد اضافه وزن خواهند بود.

در بسیاری از کشور‌ها به جای برنج، بیشتر از نان استفاده می‌کنند، به همین علت انتخاب نوع نان تأثیر زیادی در وزن افراد خواهد داشت. کسانی هم که شروع به رعایت رژیم خاصی برای لاغری می‌کنند، نیاز است که بیشتر از نان‌های سبوس‌دار که نان جو نیز یکی از انواع آن‌ها به شمار می‌آید، استفاده کنند.

 

خواص نان جو برای لاغری و کاهش وزن

همان‌طور که گفتیم نان جو برای کم کردن وزن و لاغری گزینه‌ی بسیار مناسبی است. کلاً جو به دلیل داشتن انواع اسیدهای آمینه‌ی ضروری و مقدار بالای فیبر به کاهش وزن کمک می‌کند.

افت‌وخیز شدید قند خون باعث افزایش ذخیره‌ی چربی شده و از آنجایی که نان جو در تنظیم قند خون مؤثر است، از ذخیره چربی جلوگیری می‌کند.

با اینکه جو نسبت به دیگر غلات کالری پایین‌تری دارد، ولی به شما کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری سیر بمانید. بنابراین نیازی به پرخوری نیست.

 

نان جو و کاهش چربی‌های شکم

مطالعه روی افرادی که کلسترول بالا دارند، نشان می‌دهد که استفاده از نان جو می‌تواند کلسترول سرم و چربی‌های شکمی را به‌ طور چشمگیری کم کند.

این دو مورد از عوامل مهم افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی بوده و توجه کنید که اگر شکم بزرگی دارید، مصرف نان جو را فراموش نکرده و آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 

مصرف نان جو به عنوان صبحانه

از آنجایی که جو سرشار از مواد مغذی بوده و به ‌خوبی فرد را سیر می‌کند و سرشار از فیبر و مواد معدنی ضروری مانند «سلنیم»، مس، تریپتوفان و منگنز است.

استفاده از این نان برای صبحانه به شما انرژی می‌دهد و برای مدت نسبتاً طولانی شما را سیر نگه داشته و مانع پرخوری شما در طول روز می‌شود.

منگنز موجود در جو به شما احساس شادی و سرزندگی داده و دستگاه عصبی‌تان را آرام می‌کند. در یک تحقیق مفصل که روی تأثیر صبحانه‌های محتوی غلات انجام شده است، مشاهده شد کسانی که صبح‌ها یک کاسه غلات کامل مصرف می‌کنند، بیست و نه درصد کمتر از دیگران به نارسایی‌های قلبی مبتلا می‌شوند.