نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

خواص نان جو در بارداری

خواص نان جو در بارداری

همگی خانم‌ها در دوران بارداری به تغذیه خود حساس شده و به دنبال بهترین راه‌های تغذیه هستند. از آنجایی که خواص نان جو در بارداری فراوان است. ما در این مطلب از “نان بامبو” تصمیم گرفتیم به این موضوع بپردازیم.

نان غذایی اصلی است که بخش بزرگی از جمعیت جهان مصرف می‌کنند و رایج‌ترین و اساسی‌ترین غذا در بین ملل مختلف است. همچنین انواع مختلفی از نان در سراسر دنیا وجود دارد که از گندم، جو، تخم آفتاب‌گردان، چاودار، ذرت، شیر و حتی سویا تهیه شده‌اند؛ در نتیجه انتخاب نوع نان مصرفی بسیار مهم است.

در دروان بارداری داشتن یک برنامه غذایی منظم و سالم برای بدن واجب بوده و فواید زیادی هم دارد. نه فقط شما، بلکه نوزادتان هم از این برنامه غذایی سالم سود می‌برد.

چرا که آنچه شما می‌خورید، تغذیه اولیه جنین شماست. پس بهتر است به خاطر او و خودتان خوراکی‌های متفرقه و بی‌ارزش را از برنامه‌ غذایی خود حذف کرده و به جای آن‌ها مواد غذایی و خوراکی‌های مفید مثل غلات کامل بدهید.

در مطالب قبلی درباره اینکه نان جو چیست؟ خواص نان جو، خواص نان جو برای لاغری، طرز تهیه نان جو سبوس‌دار و تفاوت نان جو و نان سبوس‌دار صحبت کردیم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این نوع نان و خواص نان جو در بارداری با ما همراه باشید.

نان جو چیست؟

خواص نان جو چیست؟

طرز تهیه نان جو سبوس‌دار

تفاوت نان جو و نان سبوس‌دار

خواص نان جو برای لاغری

 

نان جو چیست؟

جو یکی از انواع دانه‌های غلات است و این ماده غذایی یکی از قدیمی‌ترین نوع دانه‌ها است. نان جو، نانی است که با آرد جو تهیه می‌شود. جو در سراسر جهان به شکل مالت، نان، سوپ و خورش مصرف می‌شود.

آب جو نیز به دلیل فواید مختلف برای سلامتی انسان از اهمیت بالایی برخوردار است. متخصصان جو را به عنوان درمانی برای مشکلات مختلف جزئی و شایع در دوران بارداری توصیه می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این نوع نان مطلب نان جو چیست؟ را بخوانید.

 

ارزش غذایی جو

بر اساس جدول تغذیه‌ای، یک چهارم فنجان بلغور جو دو سر شامل تقریباً ۴ گرم فیبر خوراکی، ۷۳ میلی‌گرم پتاسیم، ۲۷ گرم کربوهیدرات و ۱۵۰ کالری است. این مقدار جو تقریباً ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به آهن را تأمین می‌کنند.

با این که مواد مغذی در جو برای تأمین نیازهای یک خانم باردار کامل نیست، اما در کنار مکمل‌ها و یک برنامه غذایی خوب می‌تواند به سلامت عمومی خانم‌های حامله کمک کند.

 

مزایا و خواص نان جو در بارداری

نان جو از غلات مغذی و غنی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی گیاهی تشکیل شده است. جو و سایر غلات کامل، کربوهیدرات‌های پیچیده را در اختیار بدن قرار می‌دهند.

این کربوهیدرات‌ها تبدیل به انرژی مفید برای بدن فرد می‌شوند. علاوه بر این، جو حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر غذایی است که سیستم گوارش را تنظیم می‌کند.

مصرف نان جو در دوران بارداری حس خستگی را از بین برده و به بدن انرژی مورد نیاز روزانه را می‌دهد. اگر در بارداری خیلی احساس گرسنگی و خستگی می‌کنید و ممکن است به دلیل اینکه فعالیت فیزیکی کم، کمبود مواد مغذی داشته باشید.

از آنجایی که سیستم گوارش زنان در این دوران تحت تأثیر عوارض بارداری قرار گرفته و عملکرد آن مختل می‌شود. جو یکی از منابع سرشار از پتاسیم و آهنِ مناسب برای تغذیه در این دوران حساس است.

نان جو برای صبحانه یک انتخاب عالی می‌باشد و به تقویت استخوان جنین کمک می‌کند و همچنین از یبوست در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. در واقع غذاهایی که با بلغور جو دوسر، جوی کامل، آرد جو و جو دوسر پرک درست می‌شوند، بیشترین ارزش غذایی را دارند.

 

  • خواص نان جو در بارداری و گلوتن کم

برخلاف سایر نان‌ها مثلاً در مقایسه با نان‌هایی که با آرد گندم پخته می‌شوند، جو دو سر برای افرادی که از بیماری سلیاک رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.

 

  • داشتن انرژی زیاد در بارداری

مصرف نان جو حس خستگی را از بین برده و برای بدن انرژی روزانه مورد نیاز را تأمین می‌کند. به علاوه، کمبود مواد مغذی در بارداری باعث غش و بیماری‌های تنفسی می‌شود که مصرف نان جو از آن جلوگیری می‌کند.

 

  • مواد مغذی نان جو در بارداری

نان جو منبع ایده‌آلی از پروتئین است در حالی که به خاطر نوعی نان غنی از کربوهیدرات پیچیده، معروف است. هم چنین به طور عمده ویتامین‌های گروه ب را تأمین می‌کند، در حالی که در میان مواد معدنی، آهن و کلسیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • کربوهیدرات‌های پیچیده

جو برخلاف کربوهیدرات‌های ساده مثل قند و شکر دارای کربوهیدرات‌های پیچیده است و به زمان نیاز دارد تا تجزیه و هضم شود. این موضوع به کنترل سطح قند خون کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می‌دهد. چون قند خون شما را به آرامی بالا می‌برد و مدت زیادی بالا نگه می‌دارد.

 

  • حاوی فیبر زیاد

در دوران بارداری یبوست یک شکایت رایج است. نان جو حاوی مقدار قابل توجهی فیبر محلول است و به هضم آسان، بهبود حرکات روده و در نتیجه به درمان یبوست کمک می‌کند.

همچنین فیبر موجود در نان جو باعث کندی هضم و افزایش سطح سیری شده و تنظیم فعالیت دستگاه گوارش و پاک‌سازی دیواره‌های معده و روده از ذرات آلوده کننده از دیگر فواید فیبر جو است.

 

  • حاوی فولیک اسید زیاد

نان جو منبع طبیعی فولات است و اسید فولیک مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. از آنجایی که اسید فولیک نقش حیاتی در رشد مغز جنین و سیستم عصبی دارد، می‌تواند مشکلات مغزی نخاعی را کاهش می‌دهد.

 

  • آهن خطر کم خونی را به حداقل می‌رساند

مصرف روزانه جو دو سر آهن مورد نیاز را به شما می‌دهد که احتمال ابتلا به کم خونی را کاهش می‌دهد.

 

  • حاوی ویتامین B1 و E

ویتامین B1 موجود در نان جو برای تجزیه چربی و پروتئین در بدن و قوی و سالم نگه داشتن غشاهای مخاطی ضروری است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که خطر آسیب رادیکال‌های آزاد را کاهش داده و پوست شما را درخشان و سالم نگه داشته و با رشد تومور در بدن مقابله می‌کند.

 

  • نان جو ایده‌آل برای صبحانه در بارداری

با توجه به کربوهیدرات‌های بسیار پیچیده، این گزینه برای صبحانه انتخاب ایده آلی بوده و انرژی مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند و سبوس موجود در آن از سفید شدن مو جلوگیری و حافظه را تقویت می‌کند.

 

  • نان جو برای مبارزه با یبوست بارداری

به دلیل محتوای فیبر موجود در نان جو، نان جو برای مبارزه با یبوست بسیار عالی است و کمک می‌کند به طور مرتب شکم کار کرده و این موضوعی است که برای سلامتی بسیار مهم است.

 

  • نان جو برای تقویت استخوان‌های جنین

از دیگر خواص نان جو در بارداری املاح و مواد معدنی موجود در نان جو است که به تقویت و استحکام استخوان جنین کمک می‌کند.

 

  • مواد معدنی ضروری

به طور کلی نان جو حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم، پتاسیم، سلنیوم و فسفر است. این مواد فواید فراوانی از سلامت استخوان تا تشکیل دندان‌ها، بهبود ایمنی بدن و کمک به رشد و نمو جنین دارد. همچنین نان جو به تقویت و استحکام استخوان جنین کمک می‌کند.