نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

طرز تهیه نان سبوس‌دار

طرز تهیه نان سبوس‌دار

درست است که نان سبوس‌دار امروزه طرفداران زیادی دارد و مردم ترجیح می‌دهند از نانی که با آرد سبوس‌دار درست می‌شود استفاده کنند. اما واقعیت امر این است که طرز تهیه نان سبوس‌دار و درست عمل آوردن آن، کار چندان ساده‌ای نیست!

بنابراین اگر حوصله دردسر را ندارید و دلتان یک نان سبوس‌دار آماده می‌خواهد، نان تست سبوس برند “نان بامبو” می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد؛ اما اگر همچنان دلتان می‌خواهد خودتان یک نان خانگی خوشمزه درست کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

نان سبوس‌دار از آن دسته نان‌های مقوی و خوش طعمی است که طرفداران زیادی دارد. یک دانه گندم از سه بخش تشکیل شده است که بخش بیرونی و خارجی آن که در معرض نور آفتاب است، سبوس نام دارد.

کمی رنگ نان سبوس‌دار نسبت به نان‌های دیگر تیره‌تر است. نان سبوس‌دار را می‌توان از نان‌هایی دانست که جایگزین مناسبی برای افرادی است که قصد مصرف نان پر خاصیت تر و در عین حال کم کالری تر را دارند.

بر اساس تحقیقات انجام شده هیچ ماده‌ای برای تسهیل در بهبود گوارش بهتر از سبوس نیست. از خواص مهم نان سبوس می‌توان به کمک به کاهش وزن و احساس سیری طولانی، سلامت بینایی، برای بیماری‌های ورم معده اشاره کرد.

در مطالب قبلی درباره اینکه سبوس و نان سبوس‌دار چیست؟ و فواید و مضرات آن کدام‌اند؟ و این که اصلاً چرا باید نان سبوس‌دار بخوریم؟ صحبت کردیم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این نوع نان و طرز تهیه نان سبوس‌دار با “نان بامبو” همراه باشید.

نان سبوس‌دار چیست؟

فواید، مضرات و ارزش غذایی نان‌ سبوس‌دار

چرا باید نان سبوس‌دار بخوریم؟ مزایای نان سبوس‌دار

 

طرز تهیه نان سبوس‌دار

خیلی‌ها هستند که دوست دارند پخت انواع نان را بیاموزند، تا در منزل به خودکفایی برسند. طرز تهیه نان سبوس‌دار خانگی عالی نیز از همین نان‌های محبوبی است که شما می‌توانید آن را آموخته و در منزل و یا برای عزیزانتان تهیه و سرو نمایید.

برای تهیه نان سبوس‌دار خانگی می‌توانید از آرد سبوس‌دار، آرد سفید، خمیر مایه، شیره انگور یا خرما، روغن، نمک دریا، مغز تخمه آفتاب‌گردان و … استفاده کنید.

دقت داشته باشید که برای تهیه و طبخ نان سبوس‌دار از مواد اولیه تازه و مرغوب استفاده کنید، تا بتوانید نان خوشمزه و خوش طعمی را به دست آورید.

شما در تهیه این نان سبوس‌دار می‌توانید از شیره انگور و اگر تمایل به خرما دارید، از شیره خرما در پخت این نوع نان استفاده کنید. همچنین برای پخت نان سبوس‌دار می‌توانید از روغن ذرت و کانولا استفاده کنید، تا نانی هرچه سالم‌تر و مناسب‌تر به دست آورید.

 

مواد لازم برای تهیه نان سبوس‌دار

  • پودر سبوس گندم ۱۰۰ گرم، معادل ۱ و ۳/۱ پیمانه
  • آرد سفید شیرینی پزی ۵۰۰ گرم
  • خمیر مایه ۲ ق غذا خوری
  • شکر ۱ ق چای خوری
  • نمک ۱ ق چای خوری
  • روغن ۲ ق غذا خوری
  • آب ولرم به مقدار لازم

 

مراحل تهیه نان سبوس‌دار

مرحله اول: آماده سازی آرد

ابتدا آرد سفید را سه بار الک کنید، تا سبک شود. بعد آرد سفید را با پودر سبوس گندم مخلوط کنید و کنار بگذارید.

 

مرحله دوم: عمل آوری خمیر مایه

نصف پیمانه آب را بگذارید تا ولرم شود، یعنی حرارت آن در حدی باشد که اگر انگشت را داخل آن فرو بردید، گرما را احساس کنید اما نسوزید.

در ادامه ۲ قاشق غذا خوری خمیر مایه و ۱ قاشق شکر را به آب ولرم اضافه کنید و هم بزنید سپس یک بشقاب روی ظرف گذاشته و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید، تا خمیر مایه فعال شود و کف کند.

 

مرحله سوم : تهیه خمیر سبوس‌دار

نمک را در ۳/۱ آب ولرم حل کنید. سپس به مخلوط آرد که در مرحله اول تهیه کردیم، خمیر مایه عمل آمده را اضافه کنید و هم بزنید. در ادامه روغن و محلول نمک را اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا مخلوط شوند.

اگر نیاز بود آب ولرم بریزید، تا خمیر جمع شود. بعد خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید، تا خمیر لطیف و نرمی به دست بیاید.

سپس یک کاسه را خوب چرب کنید و خمیر را داخل آن قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید. آنگاه به مدت ۱ ساعت خمیر را در جای گرم قرار دهید، تا حجم بگیرد و پف کند.

 

مرحله چهارم : استراحت دوم نان سبوس‌دار

وقتی خمیر حجم گرفت با مشت پف آن را بگیرید و به اندازه دلخواه چانه کنید. سپس سینی فر را چرب کرده و کف آن را سبوس بپاشید و چانه‌های خمیر را داخل سینی قرار دهید.

آنگاه روی آنها را با نایلون چرب شده پوشانده و به مدت ۲۰ دقیقه دیگر اجازه دهید، نان سبوس‌دار استراحت کند.

 

مرحله پنجم : پخت نان سبوس‌دار

بعد از گذشت ۲۰ دقیقه نایلون چرب را از روی خمیر برداشته و روی آن را با قلمو روغن مایع مالیده و کنجد یا مغز تخمه آفتاب‌گردان بپاشید.

در فر که از قبل گرم شده، به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید، تا خمیر پخت شود. یعنی وقتی خلال دندان وارد نان سبوس‌دار کنید تمیز بیرون بیاید.

برای خوش رنگ شدن نان سبوس‌دار، می‌توانید چند دقیقه پایانی گریل را روشن کنید. پس از پخت آن‌ها را از سینی فر جدا کرده و برای چند دقیقه داخل یک دستمال بگذارید. سپس همراه با صبحانه یا عصرانه خود این نان خوشمزه را میل کنید.

 

نکات کلیدی در پخت نان سبوس‌دار

  1. حتماً خمیر مایه شما باید تازه باشد، تا فعال شود. در واقع اگر این مرحله درست انجام نشود، در نهایت خمیر شما سفت و سنگین خواهد شد.
  2. وقتی خمیر را ورز می‌دهید، باید یک خمیر لطیف و نرم به دست آورید. همچنین برای ورز دادن می‌توانید از دستگاه استند میکسر استفاده کنید.
  3. مقدار آب ولرم گفته نشد، زیرا برای خمیر کردن با توجه به آردهای مختلف ممکن است کم یا بیشتر از اندازه آب بخواهد.
  4. داخل فر یک کاسه آب بگذارید، تا با ایجاد رطوبت نان نرم‌تر شود.