نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

فواید نان تست

فواید نان تست

در چهار مقاله قبل به آشنایی با نان تست و تاریخچه آن و انواع و طرز پخت نان تست پرداختیم. در این مطلب به فواید نان تست و اینکه این نان به درد چه کسانی می‌خورد، می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با این نان خوشمزه که در دنیا طرفداران زیادی دارد، می‌توانید مقالات زیر را بخوانید.

نان تست چیست؟

تاریخچه نان تست

انواع نان تست

روش پخت نان تست

ارزش غذایی نان تست

نان تست کلاسیک نانی است که از آرد سفید تصفیه شده تهیه می‌شود و به همین علت در دسته نان‌های سفید قرار می‌گیرد. هر ۱۰۰ گرم نان تست ۲۹۳ کالری دارد.

نان تست اصیل یا در واقع همان کلاسیک برش‌هایی با ضخامت ۱۳ میلی‌متر و کمی بیشتر از یک سانتی‌متر قطر دارد. هر ۱۰ برش نان تست (با ضخامت کمی بیشتر از یک سانتی‌متر) حدود ۳۲۵ کالری دارد.

هر برش از نان تست نیز حدود ۳۰ کالری دارد. در ادامه ببینیم در ۱۰۰ گرم نان تست چقدر کالری و مواد مغذی وجود دارد:

 

مقدار

۱۰۰ گرم

چربی کل

۴ گرم

چربی اشباع

۰/۵۸ گرم

اسید چرب چند غیر اشباع

۲/۱ گرم

اسید چرب تک غیر اشباع

۰/۸ گرم

کلسترول

۱ میلی‌گرم

فیبر رژیمی

۲/۵ گرم

کربوهیدرات کل

۵۴/۴ گرم

قند

۴/۷۵ گرم

پروتئین

۹ گرم

فواید نان تست

جالب است بدانید فواید نان تست فراوان بوده و مصرف نان آن در سلامت بدن بسیار تأثیر گذار است. نان تست نانی بسیار سبک بوده و بافت نرم و بسیار خوش طعمی دارد و بر خلاف بعضی نان‌های دیگر دیر هضم نیست.

هر نوع نان سفیدی به علت نداشتن سبوس و فیبر نسبت به نان‌های کامل مواد مغذی کمتری دارد. به همین دلیل نان تست‌های سبوس‌دار از ارزش غذایی بیشتری برخوردار بوده و در تهیه آن‌ها معمولاً از آرد جو استفاده می‌شود.

هر چند که بافت این نان ها کمی با نان تست متفاوت است، اما به هر حال از نظر تغذیه دارای فواید بیشتری هستند. نان تست جو، نان تست هفت غله و تست پروتئین “نان بامبو” از ارزش غذایی بیشتری برخوردارند.

همان‌طور که می‌دانید در سرتاسر جهان مردم زیادی نانِ تست مصرف می‌کنند و همچنین احتمالاً بسیار دیده‌اید افرادی که رژیم یا مشکل معده دارند بسیار بر مصرف نان تست تأکید دارند.

نان تست را می‌توان خیلی سریع و ساده فقط با یک تستر و یا ساندویچ ساز برشته کرد. برشته کردن نان تست بر ارزش غذایی آن تأثیر دارد. تست کردن نان باعث می‌شود، تغییراتی شیمیایی در آن اتفاق بیفتد که چربی و کالری آن کاهش یابد و همچنین باعث افزایش عمر مفید آن نیز می‌شود. در ادامه با برخی از فواید نان تست آشنا می‌شویم:

 

  1. کم شدن میزان چربی

اکثر نان‌ها مقداری چربی دارند. چربی هم یکی از علت‌های افزایش وزن است. اگر مشکل اضافه وزن یا دیابت دارید، جایگزین کردن نان تست شده برای سلامت‌تان مفید است.

شما با تست کردن نان مقداری از چربی آن را کم می‌کنید. شاید این کاهش چربی در یک وعده چشمگیر نباشد. اما اگر هر روز نان تست شده مصرف کنید، به مقدار قابل توجهی تبدیل خواهد شد.

 

  1. مفید برای افراد دیابتی

فواید نان تست برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، بسیار ارزشمند بوده و نان تست برای افراد دیابتی بسیار مفید است. زیرا تست کردن نان مقدار چربی و شاخص گلوکز آن را کاهش می‌دهد.

شاخص گلوکز میزان قندی است که بعد از مصرف کربوهیدرات‌ها، در بدن ما آزاد خواهد شد. افراد دیابتی به زمان بیشتری برای آزاد شدن قند نیاز دارند و در نتیجه، مواد غذایی که شاخص گلوکز آن پایین است و قند آن‌ها به تدریج در بدن آزاد می‌شود، برای آن‌ها مناسب‌تر است.

بنابراین از آنجایی که این افراد به نوسانات شدید قند خون حساس هستند و نان تست این نوسانات را کاهش می‌دهد و از طرفی میزان چربی کمتری هم دارند، برای افراد دیابتی مفید است.

 

  1. مدیریت شاخص گلوکز

شاخص گلوکز مانند چربی، ممکن است روی وزنتان تأثیر منفی بگذارد. اگر دیابت دارید و هر روز نان میل می‌کنید، بهتر است از نان‌هایی استفاده کنید که شاخص گلوکز پایینی دارند.

تست کردن نان شاخص گلوکز آن را کم کرده و با مصرف نان تست شده، قند خون کمتر تغییر می‌کند. این امر برای مبتلایان به دیابت بسیار مفید است.

 

  1. فواید نان تست و کاهش اسهال

یکی دیگر از فواید نان تست در بهبود اسهال است. این نوع نان حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و این امر باعث بند آمدن اسهال و طبیعی شدن وضعیت دفع می‌شود.

بعضی از پزشکان برای توقف اسهال، یک رژیم حاوی ۴ غذا (با نام رژیم BRAT) را توصیه می‌کنند. این ۴ غذا عبارت‌اند از موز، برنج، پوره سیب و نان تست شده. این غذاها در کنترل اسهال تأثیر مثبتی دارند.

 

  1. کاهش حالت تهوع و استفراغ

احساس حالت تهوع و استفراغ از حالات ناخوشایند برای افراد است. در این وضعیت، بهترین انتخاب این است که مقداری نان تست همراه با شیر بخورید.

این ترکیبات مثل یک ترکیب طبیعی ضد اسید عمل می‌کند و در درمان مشکلات معده مؤثر است. البته اگر از گاستروانتریت ویروسی رنج می‌برید، فراورده‌های لبنی ممکن است وضعیت‌تان را بدتر کنند.

 

  1. فواید نان تست و تأمین انرژی

نشاسته یکی از بهترین منابع برای تأمین انرژی است. به همین دلیل، بخش زیادی از صبحانۀ بسیاری از افراد را نشاسته تشکیل می‌دهد. یکی دیگر از فواید نان تست این نان تست است که نشاسته دارد و در عوض شاخص گلوکزش پایین است.

نشاسته کمک می‌کند فرد در کل روز انرژی داشته باشد. افرادی که از اسهال و یبوست مداوم رنج می‌برند، برای تأمین انرژیِ از دست رفته‌شان می‌توانند از نشاسته استفاده کنند.

 

  1. فواید نان تست و طعم بهتر

وقتی نان را تست می‌کنید، تغییراتی در بافت آن ایجاد می‌شود. این تغییرات باعث می‌شود نان به شکل کاملاً متفاوتی از حالت اولیه‌اش در بیاید.

همچنین، این تغییرات مقدار چربی و شاخص گلوکز نان را هم تغییر می‌دهد و آن را به گزینه‌ای سالم‌تر تبدیل می‌کنند. تغییر در طعم نیز باعث افزایش لذت و اشتها می‌شود و حس خوبی به فرد می‌دهد.

 

کاربردهای نان تست

بعد از بررسی فواید نان تست کمی به کاربردهای آن بپردازیم. نان تست در تهیه انواع ساندویچ کاربرد زیادی دارد. ژامبون و انواع سبزیجات را می‌توان با نان تست ترکیب نمود و ساندویچ‌های خوشمزه‌ای درست کرد.

نان تست برای تهیه انواع ساندویچ سرد بسیار مناسب است و معمولاً برای تهیه ساندویچ‌های سردی که در ترکیبات آنها سس مایونز به کار رفته از نان تست استفاده می‌شود.

همین‌طور این نان خوشمزه در وعده صبحانه کاربردهای زیادی دارد، سطح صاف و انعطاف پذیر نان تست برای مالیدن انواع پنیر، کره، مارمالاد و کرم‌های مختلف صبحانه مناسب است.

می‌توان نان تست را در دستگاه یا داخل تابه و یا روی صفحه گریل برشته نمود و طعم متفاوتی به وجود آورد.