نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

فواید نان کم کربوهیدرات

فواید نان کم کربوهیدرات

رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین، کربوهیدرات را از برنامه غذایی حذف یا کم می‌کند؛ همانند کربوهیدرات موجود در غذاهای شیرین، پاستا و نان. به همین دلیل، در ادامه این مطلب می‌خواهیم فواید نان کم کربوهیدرات را به شما معرفی کنیم. این رژیم سرشار از پروتئین، چربی و سبزیجات مفید است.

همان‌طور که در مطلب نان کم کربوهیدرات چیست؟ فهمیدیم، این نان نوعی نان رژیمی است که برای کاهش وزن و دیابت بسیار مفید است. اما در این مطلب از سایت نان بامبو قصد داریم به موارد بیشتری از فواید نان کم کربوهیدرات بپردازیم.

 

رژیم کم کربوهیدرات چیست؟

رژیم غذایی کم کربوهیدرات رژیمی است که در آن شما کربوهیدرات کمتر و به نسبت بیشتری پروتئین و چربی می‌خورید. در واقع رژیمی است که مصرف کربوهیدرات‌ها را محدود می‌کند، مانند آن‌هایی که در غذاهای شیرین، ماکارونی و نان وجود دارد. اما سرشار از پروتئین، چربی و سبزی‌ها سالم است.

همان‌طور که می‌دانید، کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی بدن هستند. زمانی که کربوهیدرات کافی در بدن نباشد، بدن چربی‌ها را به کتون تجزیه می‌کند. سپس کتون‌ها به منبع اصلی سوخت بدن تبدیل می‌شوند.

در نتیجه می‌توان گفت، رژیم کم کربوهیدرات نوعی سبک زندگی است که بر محدود کردن مصرف کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی مبتنی است. این رژیم که با نام‌های لوکارب و همپتون نیز شناخته می‌شود، پروتئین و چربی را جایگزین کربوهیدرات‌ها می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با رژیم کم کربوهیدرات می توانید به مقاله رژیم کم کربوهیدرات چیست؟ مراجعه کنید.

 

نان کم کربوهیدرات چیست؟

اگر می‌خواهید کربوهیدرات روزانه خود را کاهش دهید، اما نمی‌خواهید نان را کنار بگذارید، بهترین گزینه این است که نان کم کربوهیدرات را انتخاب کنید؟

یک نوع نان که با استفاده از مواد اولیه سالم و کم کالری تهیه می‌شود و به عنوان جایگزینی سالم برای نان‌های معمولی در رژیم غذایی به کار می‌رود. این نان با کاهش میزان کربوهیدرات و چربی در ترکیب خود، می‌تواند به کاهش وزن، کنترل قند خون و بهبود سلامتی بدن کمک کند.

در یک رژیم واقعاً کم کربوهیدرات، نان معمولی باید برای سلامتی شما باید بسیار محدود باشد. شما باید به سراغ نان‌های کم کربوهیدرات بروید یا خودتان آن را درست کنید، مانند نان بذر کتان.

برای آشنایی بیشتر با نان کم کربوهیدرات می توانید به مقاله نان کم کربوهیدرات چیست؟ مراجعه کنید.

 

فواید نان کم کربوهیدرات

یکی از اصلی‌ترین فواید نان کم کربوهیدرات کم کردن وزن است. این رژیم باعث کاهش چربی‌های خون مانند تری گلیسیرید و کلسترول می‌شود و از این‌گونه می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

همچنین در افرادی که دیابت ندارند، کاهش وزن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کم کرده و استفاده از نان کم کربوهیدرات یکی از گزینه‌هایی است که به شما در انجام این کار کمک می‌کند. به طور کلی، رژیم لوکارب فواید سلامتی زیر را برای بدن شما دارد:

 

. کاهش وزن

اکثر افراد در صورت محدود کردن مصرف کالری خود و افزایش فعالیت بدنی می‌توانند وزن خود را کاهش دهند. برای کاهش ۰.۵ تا ۰.۷ کیلوگرم در هفته، باید ۵۰۰ تا ۷۵۰ کالری کمتر در روز مصرف کنید.

نان کم کربوهیدرات برای ایجاد کاهش وزن سریع بدون احساس گرسنگی یا نیاز به تخمین کالری معروف هستند. در واقع بسیاری از افراد بعد از رعایت رژیم کم کربوهیدرات، شاهد کاهش وزن خود می‌شوند.

رژیم‌های لوکارب، به ویژه رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات از جمله رژیم‌های لاغری هستند که ممکن است منجر به کاهش وزن کوتاه مدت بیشتری نسبت به رژیم‌های کم چرب شوند.

 

. کنترل دیابت نوع ۲

یکی دیگر از فواید نان کم کربوهیدرات این است که می‌تواند به ثابت شدن سطح قند خون کمک کنند و برای افراد مبتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین بسیار مفید هستند.

به طور کلی یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات که به خوبی تنظیم شده، علاوه بر کنترل قند خون و تأمین مواد مغذی ضروری، به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کرده و در نتیجه از ابتلا به بیماری‌های متعدد جلوگیری می‌کند.

همچنین کاهش وزن ۱۵ کیلوگرمی در عرض سه تا پنج ماه به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهترین شانس برای بهبودی را می‌دهد. شواهد نشان می‌دهند که اگر بتوانید در عرض ۶ سال پس از تشخیص بیماری خود وزن کم کنید، احتمال بهبود بیشتر است.

به طور کلی رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌توانند به کاهش یا حتی عادی‌سازی قند خون کمک کنند و در نتیجه به طور بالقوه دیابت نوع ۲ را معکوس می‌کنند.

 

. افزایش سیری

کاهش گرسنگی و افزایش سیری از دیگر فواید نان کم کربوهیدرات است. پروتئین و چربی‌های سالم که از اجزای اصلی این نوع از رژیم‌ها هستند، می‌توانند به شما کمک کنند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کرده و هوس خوردن غذا و تنقلات را کاهش دهید.

 

. سالم ماندن روده

کربوهیدرات کم ممکن است به آرام شدن وضعیت روده کمک کرده و اغلب علائم سندرم روده تحریک پذیر مانند نفخ، گاز، اسهال، گرفتگی عضلات و درد را کاهش می‌دهد. گاهی اوقات نیز سوءهاضمه، رفلاکس و سایر مشکلات گوارشی نیز می‌تواند با این رژیم بهبود یابد.

 

. سلامت قلب

نان های کم کربوهیدرات مواردی را که مربوط به سلامت قلب می‌شوند از جمله فشار خون، سطح کلسترول و تری گلیسیرید بهبود می‌بخشند.

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا می‌تواند منجر به سطوح بالای تری گلیسیرید شود. تری گلیسیریدها می‌توانند در رگ‌ها تجمع پیدا کرده و باعث ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی شوند.

 

. عملکرد بهتر مغز

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که از دیگر فواید نان کم کربوهیدرات بهبود کارکرد مغز است. به طور کلی رژیم های کم کربوهیدرات ممکن است عملکرد شناختی مغز را بهبود بخشد و وضوح ذهنی را فراهم کند.

ما به چربی‌های سالم برای عملکرد مناسب مغز، کنترل رفتار و تنظیم هورمون نیاز داریم. در حالی که در حقیقت یک غذای مملو از قند ممکن است باعث شود ما ابتدا احساس سرحالی و هشیاری کنیم، اما بلافاصله بعد از آن احساس خستگی، بدحالی و گرسنگی خواهید داشت.

همچنین باید گفت، قند اعتیادآور بوده و اثرات مهمی بر روی مغز دارد. به ویژه در مواقعی که مربوط به اشتها، اضطراب و خستگی می‌شود.

از طرف دیگر، انواع خاصی از چربی‌های سالم مثل کلسترول، آنتی اکسیدان‌ها و بعضی مولکول‌های مهم به عنوان حمایت کننده از مغز عمل می‌کنند و به کنترل یادگیری، حافظه، رفتار و انرژی می‌پردازند.

مغز شما تا حد زیادی از اسیدهای چربی ساخته شده و نیازمند وجود مداوم چربی‌ها در برنامه غذایی شماست تا بتواند به طور مطلوب کار کند.