نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

خواص نان چاباتا و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که آیا یک نان می‌تواند هم خوشمزه و هم سالم باشد؟ خواص نان چاباتا و ترکیبی منحصر به فرد از مزه و فواید سلامتی آن علاقه‌مندان به نان را در سراسر جهان مجذوب خود کرده است.

 نان چاباتا یک نان ایتالیایی است که به دلیل شکل، بافت و طعم متمایزش شناخته شده است. نان چاباتا که اصالتاً از منطقه لمباردی در شمال ایتالیا است، و با شکلی دراز، ساختار خرده‌های نامنظم و باز و پوسته ترد مشخص می‌شود.

 در این مطلب از سایت نان بامبو با من همراه باشید تا دلایل تبدیل شدن نان چاباتا به انتخابی محبوب برای کسانی که به دنبال سلامتی تغذیه خود هستند را بررسی کنیم.

 ویژگی‌های تغذیه‌ای و خواص نان چاباتا چیست؟

 ارزش غذایی نان چاباتا شامل سدیم، فیبر، پروتئین، چربی و کربوهیدرات است. علاوه بر این، می‌توان اطلاعات تغذیه‌ای نان چاباتا را به دسته‌های زیر تقسیم نمود:

 مواد مغذی

  • کربوهیدرات: ۲۹ گرم
  • پروتئین: ۵ گرم
  • کالری: ۲۶۰ کالری
  • چربی: ۰.۵ گرم
  • سدیم: ۳۲۰ میلی گرم
  • فیبر: ۱ گرم
 
  •   کربوهیدرات

 مانند اکثر نان‌ها، چاباتا دارای مقدار قابل توجهی کربوهیدرات است. به طور معمول، یک برش یا رول با وزن ۵۷ گرم، حاوی ۲۹ گرم کربوهیدرات است که بیشتر آن شامل فیبر برای یک هضم سالم می‌شود.

  •  چربی‌ها

 یکی از ویژگی‌های برجسته چاباتا، محتوای غنی از چربی‌های سالم و مفید است. چربی‌های موجود در این نان از روغن زیتون استخراج می‌شود.

 روغن زیتون یکی از روغن‌های سالم است که حاوی اسیدهای چرب تک غیراشباع می‌باشد. این اسیدهای چرب تک غیراشباع، معروف به اسیدهای چرب خوب هستند.

 آنها می‌توانند به کاهش کلسترول بد بدن کمک کنند و برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید هستند. همچنین، این اسیدها دارای خواص ضد التهابی هستند و باعث سلامتی و بهبود عملکرد سیستم ایمنی می‌شوند.

خواص نان چیاباتا

  •  پروتئین

خواص نان چاباتا، نوعی نان ایتالیایی است که از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به تعداد کم پروتئینش اشاره کرد. هر وعده از چاباتا، حدوداً ۵ گرم پروتئین دارد. این به عبارتی ۱۵ درصد از کالری‌های هر باگت یا رول چاباتا به پروتئین اختصاص می‌دهد.

فرصتی است که نکات بیشتری را درباره اهمیت پروتئین‌ها به مصرف روزانه اضافه کنیم. پروتئین‌ها به بنیان خوراکی‌های ما احتیاج دارند و وظایف بسیار مهمی در ساختار بدن دارند.

 آنها نقش قابل توجهی در رشد و توسعه بدن، تعمیر بافت‌ها، ساخت آنزیم‌ها و هورمون‌ها، و تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند. علاوه بر این، پروتئین به عنوان یک منبع انرژی مهم در فعالیت‌های روزمره نیز استفاده می‌شود.

 این اطلاعات نشان می‌دهد که با تمرکز بر مصرف چاباتا، می‌توانید به میزان پروتئین مورد نیاز بدن خود برسید. سرشار از عطر و طعم خوش، چاباتا یک انتخاب خوشمزه و مفید است که به صحت و سلامتی شما کمک می‌کند.

  •  ویتامین‌ها و مواد معدنی

 این نوع نان ایتالیایی مقدار قابل توجهی سدیم در آن وجود دارد. هر سرو چاباتا، حاوی تقریباً ۳۲۰ میلی‌گرم سدیم است.

 به جز مقدار سدیم، چاباتا همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی پتاسیم و کلسیم است که برای سلامت بدن بسیار حائز اهمیت است. برای مثال، دو تکه چاباتا حاوی حدود ۳۹.۹ میلی‌گرم پتاسیم برای تعادل الکترولیت‌ها و ۱۰.۳ میلی‌گرم کلسیم برای سلامت استخوان می‌باشد.

این اطلاعات نشان می‌دهند که در مقابل مصرف سدیم، خواص نان چاباتا ارزش غذایی قابل توجهی از نظر پتاسیم و کلسیم دارد.

  • کالری

 شمارش کالری و خواص نان چاباتا خانگی و نان خریداری شده در فروشگاه معمولاً متفاوت است. اما به طور کلی، یک وعده از نان چاباتا (اندازه رول معمولی برای ساندویچ) حاوی تقریباً ۱۴۰ کالری است.

اما این مقدار ممکن است براساس اندازه دقیق، ترکیب مواد و روش تهیه نان، متغیر باشد.

جدول مقادیر کالری دقیق را می‌توان براساس تمام موادی که برای تهیه نان چاباتا استفاده شده استاندارد کرد، اما نمی‌توان به صورت کلی بگویم که نان چاباتا همیشه دقیقاً حاوی این مقدار کالری است.

 

نان چاباتا چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

 با خوردن نان چاباتا، می‌توانید از مزایای سلامتی زیر بهره‌مند شوید:

 1. به مدیریت وزن ما کمک می‌کند.

 خواص نان چاباتا تامین کننده مقداری از فیبر مورد نیاز برای سلامتی ما است. با توجه به میانگین مصرف کمتر از مقدار توصیه شده فیبر در جامعه، مصرف نان چاباتا می‌تواند به افزایش میزان فیبر روزانه کمک کند که این باعث می‌شود به مدیریت وزن کمک کند.

 همچنین به دلیل جاذبه بالا و مقرون به صرفه رطوبت موجود در نان چاباتا، ممکن است احساس سیری نیز راحت‌تر شود و بدین ترتیب کمک به مدیریت وزن و کنترل اشتها کند.

همچنین، هضم معده برای فیبر بیشتر زمان بیشتری نیاز دارد و این می‌تواند باعث افزایش احساس سیر شدن شما قبل از خوردن غذاهای بیشتر شود.

 با این حال، همچنان برای رسیدن به مقدار توصیه‌ای  فیبر روزانه باید از دیگر منابع حاوی فیبر مانند سبزیجات، میوه‌ها و مواد غذایی نیمه جامد بهره برداری کنید.

خواص نان چیاباتا

۲. چاباتا ممکن است خطر ابتلا به بیماری کرون را کاهش دهد.

مطالعات نشان داده‌اند که خواص نان چاباتا و مصرف طولانی مدت غذاهای غنی از فیبر ممکن است خطر ابتلا به بیماری التهابی روده، که به نام بیماری کرون هم شناخته می‌شود، را کاهش دهد.

  به علاوه، افرادی که مصرف فیبر را محدود می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرون قرار می‌گیرند، در حالی که افرادی که در رژیم غذایی خود فیبر کافی مصرف می‌کنند، تجربه کمتری از بیماری التهابی روده دارند.

 ۳. یکی از خواص نان چاباتا باعث سلامتی قلب و عروق می‌شود.

 بر اساس یک تحقیقات ، مصرف فیبر به طور قابل توجهی می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی را کاهش دهد.

 نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که خواص نان چابابتا و مصرف روزانه تقریباً ۲۸ تا ۳۰ گرم فیبر از منابع غلات کامل، مانند نان چاباتا، در مطالعات بالینی جداگانه، منجر به کاهش قابل توجهی کلسترول سرم و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا “کلسترول بد”) می‌شود.

 

 ۴. یکی بیماری دیابت ۲ تا حد امکان جلوگیری می‌کند.

 “فیبر موجود در غلات کامل می‌تواند روند تجزیه نشاسته به گلوکز را کاهش دهد و در نتیجه، سطح قند خون را ثابت نگه دارد به جای افزایش آن. به علاوه، مصرف غلات کامل می‌تواند در پیشگیری از بروز دیابت نوع ۲ کمک کند.

 

 به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که حواص نان چاباتا و افرادی که روزانه به طور متوسط ۲ تا ۳ وعده از غلات کامل مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که به ندرت غلات کامل مصرف می‌کنند، حدود ۳۰ درصد کمتر از ابتلا به دیابت نوع ۲ رنج می‌برند. علاوه بر این، یافته‌ها نشان داد که با مصرف دو وعده اضافی از غلات کامل در روز، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ تا ۲۱ درصد کاهش می‌یابد.

 

 در ادامه، تحقیقات روی بیش از ۷۲۰۰۰ زن یائسه بدون دیابت نشان داد که مصرف بیشتر غلات کامل منجر به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. به طور مثال، زنانی که بیشترین میزان غلات کامل (۲ وعده یا بیشتر در روز) را مصرف می‌کنند، در مقایسه با زنانی که غلات کامل مصرف نمی‌کنند، ۴۳ درصد کاهش خطر را تجربه کردند.

خواص نان چیاباتا

نتیجه گیری

 در نتیجه، خواص نان چاباتا طیف وسیعی را ارائه می‌دهد که آن را به یک انتخاب محبوب در بین دوستداران نان تبدیل می‌کند. ترکیب غذایی آن، همراه با تطبیق پذیری آن در آشپزی‌های مختلف، آن را از سایر گزینه‌های نان متمایز می‌کند.

علاوه بر این، مصرف منظم غلات کامل، از جمله نان چاباتا، با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. مطالعات می‌دهد افرادی که ۲ تا ۳ وعده غلات کامل در روز مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که به ندرت غلات کامل مصرف می‌کنند تقریباً ۳۰ درصد کمتر به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند.

علاوه بر این، ترکیب نتایج چندین مطالعه بزرگ نشان می‌دهد، که افزودن دو وعده اضافی غلات کامل در روز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۲۱ درصد کاهش دهد.