نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

انواع نان کروسان

انواع نان کروسان

کروسان یک نان شیرینی اصالتاً اتریشی است که علی‌رغم ریشه اتریشی‌اش بیشتر به عنوان یک صبحانه فرانسوی شناخته می‌شود. شما در کافه و نانوایی‌های فرانسه می‌توانید، انواع نان کروسان لذیذ و وسوسه انگیزی را ببینید که آماده خورده شدن هستند.

فرانسوی‌ها برخلاف اهالی سایر کشورها اهل صبحانه‌های پروپیمان و مفصل نیستند و در وعده صبح یک عدد نان شیرینی کروسان به عنوان یک نان صبحانه فوری با یک فنجان قهوه را ترجیح می‌دهند. کروسان از آن دسته شیرینی‌هایی است که اغراق نیست اگر بگوییم همه عاشقش هستند.

در دو مطلب قبل با نان کروسان و تاریخچه آن آشنا شدید که در دو لینک زیر می‌توانید آن را بخوانید. در ادامه این مطلب برای آشنایی با انواع نان کروسان با “نان بامبو” همراه باشید.

نان کروسان چیست؟

تاریخچه نان کروسان

 

انواع نان کروسان

همان طور که دیدیم نان کروسان اصیل و سنتی می‌بایست به شکل هلالی باشد و در حقیقت نام کروسان هم به هلالی بودن آن اشاره دارد. با این حال، امروزه ممکن است با کروسان‌های صاف هم روبرو بشوید.

شاید برای راحت‌تر بودن پخت کروسان‌ها به این شکل در آمده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت کروسان در دو نوع هلالی و صاف در دنیا تهیه می‌شود.

اما در واقع فرانسوی‌ها شکل هلالی کروسان را حفظ کرده و آن را تغییر نداده‌اند، در صورتی که شیرینی‌های کروسان در انگلیس به شکل صاف تبدیل شده است.

اما این نان انواع دیگری هم دارد، خمیر نپخته کروسان را می‌توان با مواد مختلفی چون شکلات، پرالین (بادام مزه‌دار شده با سس کارامل) یا خمیر بادام پر کرد. کروسان را گاهی با میوه‌های خشک مانند انگور بی‌دانه یا کشمش یا حتی سیب مزه‌دار می‌کنند.

امروزه در تمام نانوایی‌ها و شیرینی فروشی‌های فرانسه و پاریس می‌توانید انواع نان کروسان را پیدا کنید. نان کروسان انواع بسیار متفاوتی دارد و معروف‌ترین نان کروسان در فرانسه کروسان کره‌ای (croissant au beurre) است.

کروسان شکلاتی (pain au chocolat) نیز یکی دیگر از انواع این نان است که در بسیاری کشورها رواج بیشتری دارد و در ایران نیز بیشتر کروسان با مغز شکلاتی رایج شده است.

جالب است بدانید که نان کروسان حتی به صورت ساندویچی هم وجود دارد و مثل ساندویچ وسط نان را با ژامبون و پنیر و … پر می‌کنند.

داخل کروسان بادامی هم با کرم فرانجیپانه (frangipane) پر می‌شود که کرمی خوشمزه است و با کرم بادام تهیه می‌شود. البته در هر نانوایی و کافه‌ای می‌توانید، نان کروسان‌های خلاقانه و ابتکاری ببینید که به اسم کروسان به فروش می‌رسند.

بالاخره این که انواع نان کروسان در کشورهای مختلف در اشکال و با مواد داخلی متفاوت و متنوع پخته می‌شود که در ادامه با انواع کروسان در چند کشور آشنا می‌شوید:

 

ایالات متحده

کروسان در ایالات متحده به نان‌هایی گفته می‌شود که روی آنها یا داخل آنها کرم‌دار هستند و در آنجا بسیار مرسوم است. کروسان‌های گرم را با ژامبون، پنیر، پنیر فتا یا اسفناج پر می‌کنند.

 

کشورهای شرقی

در مشرق زمین اما کروسان‌ها به صورت ساده فروخته می‌شوند و یا با شکلات، پنیر، بادام یا زاتار پر می‌شوند. در آلمان نیز گاهی اوقات کروسان‌ها را با نوتلا یا پرشیپان پر می‌کنند.

 

سوئیس

در سوئیس به کروسان معمولی گیپفلی گفته می‌شود که پوسته تردتر و کره کمتری نسبت به کروسانت فرانسوی دارد.

 

آرژانتین و اروگوئه

در آرژانتین و دیگر کشورهای آمریکای لاتین، کروسان‌ها را معمولاً در کنار قهوه به عنوان صبحانه یا عصرانه سرو می‌کنند.

از این کروسان‌ها به عنوان medialunas (به معنی نصف قرص ماه) یاد می‌شود و به طور معمول با لعاب شیرین (de manteca ، ساخته شده با کره) پوشانده می‌شود. نوع دیگر آرژانتینی این کروسان به نام de grasa ( به معنی کروسان چرب) است که شیرین نیست.

 

ایتالیا

«کورنتو» (Cornetto)، نسخه ایتالیایی کروسان است. البته باید بدانید که کورنتو بافت نرم‌تری به نسبت کروسان دارد و با مخلفاتی چون کاستارد، مربای زردآلو یا خامه شکلاتی سرو می‌شود.

معمولاً در ایتالیا روی کورنتو را خاک قند می‌پوشانند و با کاپوچینو سرو می‌کنند. این نان، یکی از محبوب‌ترین صبحانه‌های ایتالیایی به شمار می‌آید.

 

لهستان

مردم لهستان در روز سنت مارتین در ماه نوامبر، نان‌های شیرین و هلالی‌شکل کروسان را با کشمش، بادام و آجیل می‌پزند و با خوردن آن، این روز را جشن می‌گیرند.

 

پرتغال

اولین نوع کروسان پرتغالی به نسخه فرانسوی آن بسیار شبیه است و معمولاً با کاستارد، شکلات، مربا یا خامه مخصوص پرتغالی پر شده و با خاک قند تزئین می‌شود. نسخه دوم کروسان پرتغالی به کورنتوی ایتالیایی شباهت دارد و معمولاً با کالباس و پنیر خورده می‌شود.

کروسان نوع اول پرتغالی را به عنوان صبحانه می‌خورند. در حالی که کروسان نوع دوم به‌عنوان یک وعده غذایی کامل، ساندویچ یا غذای پیک‌نیک در نظر گرفته می‌شود.

 

اسپانیا

در اسپانیا به غیر از کروسان معمولی، یک نسخه از این نان وجود دارد که به آن «کوئرنو» (cuerno) می‌گویند. این نان در واقع یک نصفه کروسان است که با خامه پر می‌شود.

 

ترکیه

در ترکیه، نانی شبیه به کروسان وجود دارد که نام آن، «آی چورئی» (ay çöreği) است. این نان شیرین معمولاً با دارچین، فندق، گردو، کاکائو و کشمش پر شده و به عنوان صبحانه یا همراه با چای خورده می‌شود.