نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

رژیم مدیترانه ای برای بارداری و ارتباط بین رژیم غذایی و رشد عصبی کودکان

بارداری یکی از زیباترین دوران زندگی هر زن است، در این دوران، مادر با تغییرات زیادی در بدن و زندگی خود روبه‌رو می‌شود، یکی از مهم‌ترین تغییراتی که مادر در این دوران باید به آن توجه کند، تغذیه است، رژیم مدیترانه ای برای بارداری یکی از سالم‌ترین رژیم‌های غذایی در جهان است که نه تنها به سلامت مادر کمک می‌کند، بلکه می‌تواند بر سلامت نوزاد نیز تأثیر مثبت بگذارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که زنانی که در دوران بارداری رژیم غذایی سالم دارند، فرزندانی سالم‌تر و باهوش‌تر به دنیا می‌آورند.

رژیم غذایی مدیترانه ای یک رژیم غذایی سالم و مفید است که برای مصرف غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و حبوبات ریشه دارد.

در ادامه مطلب از نان بامبو به رژیم غذایی مدیترانه ای و فواید آن برای بارداری با شما صحبت می‌کنیم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

رژیم مدیترانه ای برای بارداری

رژیم غذایی مدیترانه ای بر افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، آجیل، لوبیا، پروتئین‌های بدون چربی ماهی و محصولات لبنی متمرکز است.

این رژیم غذایی معتقد است که مصرف مواد غذایی طبیعی و فاقد پردازش، بهداشتی و سالم برای بدن است.

 این رژیم غذایی همچنین تأکید دارد که مصرف گوشت قرمز و شیرینی و محصولات شکر دار را به حداقل برساند و از روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی استفاده کند.

در مطالعات جدید، گزارش شده است که کودکانی که از مادرانی به دنیا آمده‌اند که در دوران بارداری به رژیم غذایی مدیترانه‌ای پایبند بودند، در سن ۲ سالگی رشد عصبی بهتری داشتند.

متخصصان اظهار داشتند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، زیتون، ماهی و مواد غذایی با فیبر بالا است که به کودکان در دوران تشکیل سلامت عصبی کمک می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که این نوع رژیم غذایی می‌تواند بهبود مهارت‌های حرکتی و زبانی کودکان را تقویت کند و همچنین می‌تواند در پیشگیری از برخی مشکلات روانی و نورولوژیکی در آینده کودکان مؤثر باشد.

ازآنجاکه دوره بارداری یک زمان بسیار حساس برای تشکیل سیستم عصبی کودک است، اهمیت تغذیه صحیح مادران در این دوره بسیار بزرگ است.

 بر اساس این تحقیق، زنانی که در دوران بارداری خود به رژیم مدیترانه‌ای پایبند بودند، فرزندانی با عملکرد عصبی بهتر داشتند و این موضوع می‌تواند تاثیر مستقیمی بر زندگی و آینده این کودکان داشته باشد.

از این رو، توصیه می‌شود که زنان باردار به رژیم مدیترانه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشند و سعی کنند تا حد امکان از مواد غذایی سالم و با ارزش غذایی بالا استفاده کنند تا به رشد و توسعه سلامت عصبی فرزندان خود کمک کنند.

رژیم مدیترانه ای برای بارداری

ارتباط بین رژیم غذایی و رشد عصبی کودکان

ارتباط بین رژیم غذایی مادر و رشد فرزندان توسط مطالعه اپیدمیولوژیک پیشنهاد شده است. این مطالعات نشان می‌دهد که زنانی که رژیم غذایی سالم‌تری دارند، فرزندانی با عملکرد عصبی بهتر دارند.

یک مطالعه اخیر، در مجله طب منتشر شد که این ارتباط را در سطح مولکولی بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که ممکن است در رشد وضعیتی که با مغز در رحم تداخل می‌کند، تغییر کند.

نویسندگان مطالعه نوشتند، “یافته‌های ما نشان می‌دهد که رژیم غذایی مادر می‌تواند بر رشد مغز جنین تأثیر بگذارد.

  • مطالعه

در این مطالعه، بیش از ۱۰۰۰ زن باردار استفاده کردند. رژیم غذایی مادران را در سه ماهه اول بارداری ثبت کردند و سپس عملکرد عصبی نوزادان را در سن ۱۸ ماهگی ارزیابی کردند.

یافته‌های مطالعه نشان داد که نوزادان مادرانی که در رژیم غذایی سالم‌تر بودند، آزمایش‌های شناختی عملکرد بهتری داشتند. همچنین احتمال دارد که علائم بیش از فعالی داشته باشند.

  • جزئیات مکانیزم

در ارتباط بین رژیم غذایی مادر و رشد فرزندان نقش داشته باشند. یکی از این اجزا، اسیدهای چرب امگا ۳ است. اسیدهای چرب امگا ۳ برای رشد و عملکرد مغز هستند.

ویتامین‌های آنتی اکسیدان مانند ویتامین C و E ممکن است در این رابطه نقش داشته باشند. ویتامین‌های قوی از سلول‌های مغز در برابر آسیب محافظت می‌کنند.

فواید رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای بارداری

رژیم غذایی مدیترانه ای برای زنان باردار فواید زیادی دارد. این رژیم غذایی می‌تواند به خطر ابتلا به عوارض بارداری مانند بارداری، فشار خون بالا و سقط جنین کمک کند. همچنین می‌تواند به رشد و نمو جنین کمک کند و خطر ابتلا به مشکلات سلامتی در دوران کودکی را کاهش دهد.

در اینجا برخی از رژیم غذایی خاص مدیترانه ای برای زنان باردار آورده شده است:

  • کمک به خطر ابتلا به زایمان زودرس: احتمال ابتلا به یک بیماری جدی است که می‌تواند خطر ابتلا به عوارضی مانند زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به کاهش خطر مصرف کمک کند.
 
  • کاهش خطر فشار خون بالا: فشار بالا در کمک دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به عوارضی مانند مغزی، حمله قلبی و سقط جنین را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه می‌تواند به کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری کمک کند.
 
  • کاهش خطر سقط جنین: سقط جنین از دست دادن جنین در سه ماهه اول بارداری است. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به کاهش خطر به سقط جنین کمک کند.
 
  • کمک به رشد و نمو جنین: رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی مواد مغذی برای رشد و نمو جنین، آهن، کلسیم و فولات است.
 
  • کاهش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی در دوران کودکی: تحقیقات نشان می‌دهد که زنانی که در دوران بارداری رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌خورند، سلامت فرزندانی دارند که در برابر مشکلات مانند چاقی، بیماری‌ها و بیماری‌های قلبی در دوران کودکی کمتر در معرض خطر هستند.
رژیم مدیترانه ای برای بارداری

چرا ویتامین‌ها در دوران بارداری اهمیت دارند؟

در دوران بارداری، بدن مادر به مواد غذایی بیشتر نیاز دارد تا رشد و نمو جنین را به خوبی پشتیبانی کند. دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی در این دوران برای سلامت مادر و جنین نیاز است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم در دوران بارداری

برخی از مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی زنان که باردار باید به اندازه کافی از آنها دریافت کنند عبارتند از:

  • ویتامین‌های B: ویتامین‌های B به رشد و نمو سلول‌ها، تولید انرژی و عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کنند. برخی از منابع خوب ویتامین‌های B عبارتند از: غلات کامل، حبوبات، دانه‌ها، سبزیجات برگ دار، گوشت، مرغ و ماهی.
 
  • ویتامین C: ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. برخی از منابع خوب ویتامین C عبارتند از: مرکبات، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، توت فرنگی و بروکلی.
 
  • ویتامین D: ویتامین D به جذب مواد مغذی مانند  کلسیم کمک می‌کند. برخی از منابع خوب ویتامین D عبارتند از: ماهی‌های چرب، زرده تخم مرغ، شیر غنی شده با ویتامین D و نور خورشید.
 
  • کلسیم: کلسیم برای رشد استخوان‌ها و دندان‌ها در مادر و جنین نیاز است. برخی از منابع خوب کل عبارتند از: محصولات لبنی، برگ دار تیره، سویا، لوبیا و بادام.
 
  • آهن: برای تولید گلبول‌های قرمز خون است. برخی از منابع خوب عبارتند از: گوشت قرمز، مرغ، ماهی، سبزیجات برگ دار تیره، حبوبات و آجیل.
 
  • فولیک اسید: فولیک اسید برای آبرسانی از لوله عصبی در جنین نیاز است. برخی از منابع خوب فولیک اسید عبارتند از: سبزیجات برگ دار تیره، حبوبات، غلات غنی شده با فولیک اسید و آب پرتقال غنی شده با فولیک اسید.
 
  • کولین: کولین برای مغز و سیستم عصبی جنین رشد است. برخی از منابع خوب کولین عبارتند از: گوشت، مرغ، ماهی، مرغ، حبوبات، کلم بروکلی و اسفناج.
 
  • اسیدهای چرب امگا ۳: اسیدهای چرب امگا ۳ برای رشد مغز و چشم جنین نیاز دارند. برخی از منابع خوب اسیدهای چرب امگا ۳ عبارتند از: ماهی‌های چرب مانند سالمون، تن ماهی و قزل آلا، گردو و دانه کتان.
رژیم مدیترانه ای برای بارداری

آیا رژیم غذایی مدیترانه ای برای همه زنان باردار مناسب است؟

در موارد بیشتر، رژیم غذایی زنان مدیترانه برای باردار بی خطر و مفید است. این رژیم غذایی مملو از مواد مغذی مهم برای زنان باردار است، از جمله فولات، آهن، ویتامین D و ویتامین C.

همچنین به کاهش عوارض مانند پره اکلامپسی (پره اکلامپسی یک بیماری جدی است که می‌تواند در دوران بارداری یا پس از زایمان رخ دهد. این بیماری می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای مادر و جنین شود)، بارداری و زایمان زودرس کمک می‌کند.

با این حال، اگر شرایط پزشکی خاصی دارید، مهم است که قبل از شروع هر نوع رژیم غذایی جدید با پزشک خود مشورت کنید. برخی از شرایط پزشکی که ممکن است به تنظیم رژیم غذایی مدیترانه نیاز داشته باشد عبارتند از:

  • زنان باردار مبتلا به مصرف کربوهیدرات خود را کنترل کنند. رژیم غذایی مدیترانه ای می‌تواند به این زنان کمک کند تا کربوهیدرات‌های سالم را انتخاب کنند و از افزایش قند خون جلوگیری کنند.

  • آلرژی یا عدم تحمل غذا. اگر به غذاهای خاصی یا عدم تحمل نیاز دارید، می‌توانید رژیم غذایی مدیترانه ای خود را با این محدودیت‌ها سازگار کنید.

  • بیماری‌های کلیوی. زنان باردار مبتلا به بیماری‌های کلیوی باید از مصرف زیاد خودداری کنند. رژیم غذایی مدیترانه ای می‌تواند به این زنان کمک کند تا پرورش دهندگان سالم را انجام دهند و از آسیب به کلیه‌ها جلوگیری کنند.

  • اختلالات تیروئید. زنان باردار مبتلا به اختلالات تیروئیدی باید سطح هورمون‌های تیروئید خود را به دقت کنترل کنند. رژیم غذایی مدیترانه ای می‌تواند به این زنان کمک کند تا غذاهای غنی از ید را انتخاب کنند و از کم کاری جلوگیری کنند.
 

اگر شرایط پزشکی دارید، با پزشک خود در مورد رژیم غذایی مدیترانه برای شما مناسب است یا خیر، صحبت کنید. پزشک شما می‌تواند به شما کمک کند تا یک رژیم غذایی سالم را ایجاد کنید که برای نیازهای شما مناسب باشد.

رژیم مدیترانه ای برای بارداری

سخن پایانی

رژیم غذایی مدیترانه‌ای یک رژیم غذایی سالم و خوراکی است که برای مصرف غذاهای گیاهی، غلات کامل و ماهی را درون خود جای می‌دهد. این رژیم غذایی همچنین میزان مصرف مصرف‌های اشباع شده و ترانس را محدود می‌کند.

در دوران بارداری، پیروی از یک رژیم غذایی سالم حتی بیشتر می‌شود. رژیم غذایی سالم در دوران بارداری می‌تواند به رشد و نمو سالم جنین برسد و خطری برای کاهش کمک کند.

مطالعات نشان می‌دهد که زنان باردار هستند که از رژیم غذایی پیروی می‌کنند، احتمال کمتری دارد که نوزادان کم وزن یا نارس به دنیا آورند.

 همچنین، نوزادان این زنان احتمال کمتری دارند که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، نوع ۲ و چاقی باشند.

اگر باردار هستید یا می‌خواهید باردار شوید، رژیم مدیترانه یک گزینه عالی برای شما است. این رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا یک بارداری سالم و یک نوزاد سالم داشته باشید.