نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
  • همبرگر
  • بروچن
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

تفاوت نان جو و نان سبوس دار

تفاوت نان جو و نان سبوس دار

شاید تفاوت نان جو و نان سبوس دار برای شما هم سؤال باشد. ابتدا باید گفت که نان جو می‌تواند سبوس دار باشد یا نباشد، همان‌طور که نان گندم نیز می‌تواند بدون سبوس یا سبوس دار باشد.

نان جو یا نان گندم سبوس دار هر چند که از نان‌های مفید و با ارزش غذایی بالا هستند و استفاده از آنها برای بدن انسان مفید است، اما در ارزش غذایی با هم تفاوت‌هایی نیز دارند. برای آشنایی با تفاوت نان جو و نان سبوس دار در ادامه این مطلب با “نان بامبو” همراه باشید.

 

نان جو و نان سبوس دار چیست؟

نان جو از آرد جو تهیه شده و این نوع نان خواص بسیار زیادی دارد. جو یکی از غلات بسیار مفید برای بدن است و به دلیلی داشتن ارزش غذایی بالا یک غذای کامل به حساب می‌آید. در واقع می‌توان گفت در بین انواع نان، نان جو نسبت به نان‌های سفید و تصفیه شده، ارزش غذایی بیشتر و بالاتری دارد.

این نان البته به نان قهوه‌ای نیز معروف است و منبع خوبی برای تأمین فیبر و ویتامین‌های مورد نیاز بدن به شمار می‌رود. ویتامین B موجود در نان جو در حفظ شادابی و زیبایی پوست تأثیر زیادی دارد. همچنین از این نان برای کاهش سطح کلسترول و درمان یبوست نیز استفاده می‌شود.

نان جو نسبت به بقیه نان‌ها، کربوهیدرات‌های پیچیده‌تری دارد که باعث شده دیرتر هضم شود و در نتیجه دیرتر احساس گرسنگی کنید. بنابراین اگر رژیم لاغری و تناسب اندام دارید و می‌خواهید وزن کم کنید، مصرف نان جو به شما کمک کننده است.

نان سبوس دار نانی است که از آرد تصفیه نشده، یعنی آردی که سبوس آن گرفته نشده درست می‌شود. در واقع یک دانه گندم یا جو از سه قسمت اصلی تشکیل شده است.

سبوس، آندوسپرم و جوانه که سبوس خارجی‌ترین لایه دانه است و آن قسمت از غله مورد نظر است که دائماً در معرض آفتاب و هوا بوده و از تشعشع خورشید استفاده می‌کند.

سبوس یکی از غنی‌ترین منابع غذایی فیبر و الیاف گیاهی است. نان سبوس دار منبع مناسبی برای تأمین املاح معدنی، کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و سایر ویتامین‌ها است.

نان گندم سبوس دار نسبت به نان‌های تصفیه شده، رنگ تیره‌تری دارد و دیرتر نیز هضم می‌شود. بنابراین مصرف این نان، برای کسانی که فعالیت بدنی زیادی انجام می‌دهند، توصیه می‌شود.

 

تفاوت نان جو و نان سبوس دار

نان جو یا نان گندم سبوس دار، هر دو از نان‌های مفیدی هستند که مصرف روزانه آن‌ها برای حفظ سلامت بدن انسان توصیه می‌شود. تفاوت نان جو و نان سبوس دار را می‌توان ابتدا در نوع فیبر موجود در آنها دانست.

فیبر گیاهی به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم می‌شود که سبوس گندم جز فیبرهای نامحلول است که برای جلوگیری از یبوست و سایر بیماری‌های روده بزرگ از آن استفاده می‌شود.

به دلیل این که سبوس در واقع یک غذای مسهل به حساب می‌آید و آب بدن را جذب می‌کند توصیه می‌شود، همراه آن مایعات و آب فراوان استفاده کنید. اما سبوس جو و برنج جزو فیبرهای محلول است که تأثیر مثبتی روی کاهش کلسترول خون دارد.

از دیگر تفاوت نان جو و نان سبوس دار می‌توان به تفاوت در میزان کالری، میزان سیرکنندگی و میزان فیبر موجود در نان اشاره کرد.

به طور کلی می‌توان گفت نان جو نسبت به نان سبوس دار فیبر، کالری و میزان سیرکنندگی بیشتری دارد. با مصرف نان جو نسبت به نان سبوس دار، انرژی بیشتری دریافت کرده و دیرتر احساس گرسنگی خواهید داشت.

در واقع نان جو حدود دو برابر نان گندم فیبر دارد. تقریباً در هر ۱۰۰ گرم نان جو چهار گرم فیبر وجود دارد. نان جو به دلیل داشتن فیبر بالا برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است و می‌توانند بخش زیادی از فیبر لازم برای رژیم غذایی روزانه خود را از این طریق تأمین کنند.

از طرف دیگر نان جو به دلیل داشتن فیبر بالا قدرت سیرکنندگی بیشتری نسبت به نان گندم دارد و اکثر کسانی که قصد کم کردن وزن خود را دارند از نان جو در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند.

در نتیجه اگر می‌خواهید سریع‌تر وزن کم کرده و در مدت کوتاه‌تری به وزن ایده‌آل خود برسید، مصرف نان جو به شما پیشنهاد می‌شود. همچنین توصیه می‌شود کسانی که روده تحریک پذیر دارند، از نان جو بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

 

خواص نان سبوس دار

نان سبوس دار در مقایسه با نان‌های سفید، منبع بسیار بهتری برای تأمین انرژی بدن هستند. مصرف روزانه نان سبوس دار، می‌تواند تأثیر زیادی در حفظ سلامت بدن انسان داشته باشد.

این نان منبع مناسبی برای تأمین ویتامین B و اسیدهای چرب مفید، مانند امگا ۳ و امگا ۶ است. از مهم‌ترین خواص نان سبوس دار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان یبوست
  • رفع چاقی و اضافه وزن
  • افزایش سیستم ایمنی بدن
  • تقویت استخوان بندی بدن
  • پیشگیری از بروز انواع سرطان
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

 

خواص نان جو

از مهم‌ترین خواص نان جو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت حافظه
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • جلوگیری از سفید شدن مو
  • تقویت استخوان بندی کودکان
  • پاک‌سازی دیواره معده و روده
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی