نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

مزایای رژیم کم کربوهیدرات

مزایای رژیم کم کربوهیدرات

کسانی که علاقه‌مند به کاهش وزن و تناسب اندام هستند، یا برای سلامتی خود می‌خواهند رژیم بگیرند، معمولاً در انتخاب نوع رژیم خود دچار مشکل می‌شوند. در حقیقت انتخاب بهترین نوع رژیم واقعاً کار سختی است. بنابراین ما در این مطلب تصمیم گرفتیم به مزایای رژیم کم کربوهیدرات بپردازیم و در مطلب بعدی نیز به عوارض آن خواهیم پرداخت، تا شما بتوانید بهتر تصمیم بگیرید که آیا این نوع رژیم مناسب شماست یا خیر؟

رژیم لوکارب یا رژیم‌های کم کربوهیدرات گروهی از رژیم‌های متنوع هستند که به عنوان یک رویکرد مؤثر در کاهش وزن و بهبود سلامت و تناسب اندام در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند.

در دو مطلب قبل به این موضوع پرداختیم که رژیم کم کربوهیدرات چیست و چه انواعی دارد؟ که در زیر لینک آنها را مشاهده می بگیرید کنید. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این نوع رژیم به مزایای رژیم کم کربوهیدرات می‌پردازیم. پس در ادامه با سایت “نان بامبو” همراه باشید.

رژیم کم کربوهیدرات چیست؟

انواع رژیم کم کربوهیدرات

رژیم کم کربوهیدرات چیست؟

در این نوع از رژیم پروتئین و چربی را جایگزین کربوهیدرات‌ها می‌کنند و با محدود کردن مصرف کربوهیدرات، به چربی‌ها فرصت مصرف شدن و سوختن می‌دهند. در واقع به بیانی ساده هدف این نوع از رژیم‌ها تغییر متابولیسم بدن به سمت سوزاندن چربی‌هاست.

همچنین این نوع رژیم‌ها را می‌توان رژیم کتوز نیز نامید. با این حال، همه رژیم‌های کم کربوهیدرات منجر به کتوز نمی‌شوند. چندین دهه است که به ما گفته می‌شود چربی برای سلامتی ما مضر است. در همین حال، محصولات کم‌چرب «رژیمی» که اغلب مملو از شکر هستند، به وفور پیدا می‌شوند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که دلیل کمی برای ترس از چربی‌های طبیعی وجود دارد. در عوض، در یک رژیم کم کربوهیدرات، لازم نیست از چربی بترسید.

کافی است شما مصرف قند و نشاسته خود را به حداقل برسانید و مطمئن شوید که پروتئین کافی دریافت می‌کنید. همچنین می‌توانید به اندازه کافی چربی طبیعی بخورید، تا از وعده‌های غذایی خود لذت بیشتری ببرید.

برای آشنایی بیشتر با این نوع رژیم، می‌توانید مطلب رژیم کم کربوهیدرات چیست؟ را بخوانید.

مزایای رژیم کم کربوهیدرات

یکی از اصلی‌ترین مزایای پیروی از رژیم غذایی کم کربوهیدرات کم کردن وزن است. این رژیم باعث کاهش چربی‌های خون مانند تری گلیسیرید و کلسترول می‌شود و از این‌گونه می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

همچنین در افرادی که دیابت ندارند، کاهش وزن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کم کرده و رژیم غذایی کم کربوهیدرات یکی از گزینه‌هایی است که به شما در انجام این کار کمک می‌کند. به طور کلی، رژیم لوکارب فواید سلامتی زیر را برای بدن شما دارد:

1. کاهش وزن

اکثر افراد در صورت محدود کردن مصرف کالری خود و افزایش فعالیت بدنی می‌توانند وزن خود را کاهش دهند. برای کاهش ۰.۵ تا ۰.۷ کیلوگرم در هفته، باید ۵۰۰ تا ۷۵۰ کالری کمتر در روز مصرف کنید.

رژیم کم کربوهیدرات برای ایجاد کاهش وزن سریع بدون احساس گرسنگی یا نیاز به تخمین کالری معروف هستند. در واقع بسیاری از افراد بعد از رعایت رژیم کم کربوهیدرات، شاهد کاهش وزن خود می‌شوند.

رژیم‌های لوکارب، به ویژه رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات از جمله رژیم‌های لاغری هستند که ممکن است منجر به کاهش وزن کوتاه مدت بیشتری نسبت به رژیم‌های کم چرب شوند.

2. کنترل دیابت نوع ۲

رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌توانند به ثابت شدن سطح قند خون کمک کنند و برای افراد مبتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین بسیار مفید هستند.

رژیم کم کربوهیدرات برای دیابتی‌ها باید حاوی میوه‌ها، غلات کامل، مرغ، تخم‌مرغ، آجیل، دانه‌هادانه‌ها، پنیر و سایر مواد غذایی سالم باشد.

یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات که به خوبی تنظیم شده، علاوه بر کنترل قند خون و تأمین مواد مغذی ضروری، به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کرده و در نتیجه از ابتلا به بیماری‌های متعدد جلوگیری می‌کند.

همچنین کاهش وزن ۱۵ کیلوگرمی در عرض سه تا پنج ماه به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهترین شانس برای بهبودی را می‌دهد. شواهد نشان می‌دهند که اگر بتوانید در عرض ۶ سال پس از تشخیص بیماری خود وزن کم کنید، احتمال بهبود بیشتر است.

به طور کلی رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌توانند به کاهش یا حتی عادی‌سازی قند خون کمک کنند و در نتیجه به طور بالقوه دیابت نوع ۲ را معکوس می‌کنند.

 

3. افزایش سیری

کاهش گرسنگی و افزایش سیری از دیگر مزایای رژیم کم کربوهیدرات است. پروتئین و چربی‌های سالم که از اجزای اصلی این نوع از رژیم‌ها هستند، می‌توانند به شما کمک کنند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کرده و هوس خوردن غذا و تنقلات را کاهش دهید.

4. سالم ماندن روده

کربوهیدرات کم ممکن است به آرام شدن وضعیت روده کمک کرده و اغلب علائم سندرم روده تحریک پذیر مانند نفخ، گاز، اسهال، گرفتگی عضلات و درد را کاهش می‌دهد. گاهی اوقات نیز سوءهاضمه، رفلاکس و سایر مشکلات گوارشی نیز می‌تواند با این رژیم بهبود یابد.

5. سلامت قلب

رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات مواردی را که مربوط به سلامت قلب می‌شوند از جمله فشار خون، سطح کلسترول و تری گلیسیرید بهبود می‌بخشند.

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا می‌تواند منجر به سطوح بالای تری گلیسیرید شود. تری گلیسیریدها می‌توانند در رگ‌ها تجمع پیدا کرده و باعث ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی شوند.

 

6. عملکرد بهتر مغز

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که از دیگر مزایای رژیم کم کربوهیدرات بهبود کارکرد مغز است. این رژیم ممکن است عملکرد شناختی مغز را بهبود بخشد و وضوح ذهنی را فراهم کند.

ما به چربی‌های سالم برای عملکرد مناسب مغز، کنترل رفتار و تنظیم هورمون نیاز داریم. در حالی که در حقیقت یک غذای مملو از قند ممکن است باعث شود ما ابتدا احساس سرحالی و هشیاری کنیم، اما بلافاصله بعد از آن احساس خستگی، بدحالی و گرسنگی خواهید داشت.

همچنین باید گفت، قند اعتیادآور بوده و اثرات مهمی بر روی مغز دارد. به ویژه در مواقعی که مربوط به اشتها، اضطراب و خستگی می‌شود.

از طرف دیگر، انواع خاصی از چربی‌های سالم مثل کلسترول، آنتی اکسیدان‌ها و بعضی مولکول‌های مهم به عنوان حمایت کننده از مغز عمل می‌کنند و به کنترل یادگیری، حافظه، رفتار و انرژی می‌پردازند.

مغز شما تا حد زیادی از اسیدهای چربی ساخته شده و نیازمند وجود مداوم چربی‌ها در برنامه غذایی شماست تا بتواند به طور مطلوب کار کند.