نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

فواید نان پروتئین

فواید نان پروتئین

فواید نان پروتئین فراوان بوده و این نان مغذی و ارزشمند این روزها بسیار مورد توجه است. اکثر افراد وقتی حرف از پروتئین زده می‌شود، به یاد غذاهای پروتئینی مثل مرغ، گوشت گاو، تخم مرغ و… می‌افتند. اما این بار شما با نان پروتئین مواجه هستید.

نان غنی شده با پروتئین به دلیل خواص زیادی که دارد می‌تواند برای ورزشکاران بسیار مفید باشد. تولیدکنندگان نان، با تکنولوژی و روش‌های جدید پخت نان، انقلابی در مصرف پروتئین ایجاد کردند.

سابقه تهیه نان پروتئینی بر می‌گردد به ۳ برادر آمریکایی که دوست داشتند خط تولیدی را در صنعت نان به راه بی‌اندازند که علاوه بر افزودن ارزش غذایی به آن، بتوانند موجب کاهش وزن نیز شوند.

در سال ۲۰۰۸، پس از یک سال تحقیق نان پروتئینی P28 اولین نان اصلی غنی شده با پروتئین به بازارهای آمریکا عرضه شد. مزایای این ماده در ارتقای سطح سلامت رژیم غذایی و پروتئین بالا در این محصول باعث شد که تقاضا برای مصرف آن روز به روز بیشتر شود.

در همین حال در استرالیا، شرکت Protein Bread Co برای کمک به هزاران نفر از افراد متخصص در علم ورزش، جهت تأمین نیازهای تغذیه‌ای روزانه خود، اقدام به تولید نان‌های کم کربوهیدرات و غنی از پروتئین کرد.

در مطلب قبل درباره نان پروتئین صحبت کردیم و مختصری با این نان ارزشمند آشنا شدیم. در ادامه این مطلب با کالری و فواید نان پروتئین و ارزش غذایی آن آشنا خواهیم شد.

 

کالری نان پروتئین و ارزش غذایی آن چقدر است؟

پروتئین آن هم از نوع پروتئین گیاهی اضافه شده در این نوع نان، پنج برابر بیشتر از پروتئین معمول در نان‌های روزانه در هر یک برش است.

بخشی از نان‌پزی مدرن به پخت نان پروتئین اختصاص دارد که فرمول پخت خاصی برای آن در نظر گرفته می‌شود. به هر حال با بالاتر بودن درصد پروتئین در این نان کالری نان پروتئین افزایش خواهد یافتد.

۴% کربوهیدرات موجود در این نان هم تقریباً دو برابر کمتر از کربوهیدرات یک نان مصرفی معمولی است. بنابراین اگر کالری انواع نان را بررسی کردید و قصد انتخاب بهترین گزینه برای رژیم پرپروتئین را دارید، نان پروتئینی بهترین انتخاب است.

 

فواید نان پروتئین

طبق نظر پیروان رژیم غذایی با کربوهیدرات کم، بخش زیادی از نان را کربوهیدرات تشکیل می‌دهد و بنابراین مصرف آن روی افزایش وزن تأثیر دارد.

به عقیده آن‌ها اگر کربوهیدرات مصرف نکنید، بدن به چربی‌ها حمله می‌کند و در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شود. در نتیجه نان پروتئین به این علت تولید می‌شود که اشخاص کاملاً خوردن نان را از رژیم غذایی خود حذف نکنند.

این نان تقریباً بدون کربوهیدرات بوده و تنها بین ۴.۵ تا ۷ درصد کربوهیدرات دارد و تا حد زیادی از پروتئین سبزیجات مانند سویا، گندم، فیبر سیب و بذر کتان تشکیل شده است. این پروتئین‌ها حدود ۲۵ درصد این نان را تشکیل می‌دهند.

نان پروتئین سرشار از ترکیبات مقوی بوده و ارزش غذایی بالایی دارد. این نان غنی از پروتئین گیاهی است که برای افراد گیاه‌خوار بسیار مناسب و نیازهای روزانه آنها را برطرف می‌کند.

همچنین برای بهبود دستگاه گوارش مؤثر است، چرا که سبوس و آرد جو در ترکیب خود دارد. به علت داشتن خواص بسیار، مصرف آن برای افراد ورزشکار می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

نان پروتئین سرشار از کلسیم، ویتامین‌های گروه B، آنتی‌اکسیدان و فیبر است. هر برش این نان به ‌اندازه دو عدد سفیده تخم‌مرغ پروتئین دارد و میزان فیبر و کلسیم آن نیز دو برابر نان‌های دیگر است.

فواید نان پروتئین فراوان بوده و این نان خواص بسیاری دارد که از خواص آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

فواید نان پروتئین و کاهش وزن

همان‌طور که می‌دانید، چاقی و اضافه وزن عامل بروز بیماری‌های قلبی عروقی و سندروم متابولیک است. تغییر سبک زندگی، مدیریت رژیم غذایی و کنترل میزان انرژی دریافتی براساس پروتئین نقش مهمی در کاهش وزن دارد.

در معرفی کالری نان پروتئین به بالا بودن میزان پروتئین در آن اشاره کردیم، اما در ضمن باید اضافه کنیم که طولانی بودن فرایند هضم پروتئین باعث افزایش سیری، افزایش تولید حرارت در بدن و حفظ توده ماهیچه‌ای بدون چربی می‌شود.

پروتئین استراتژی مؤثری برای کاهش وزن به شمار می‌آید، زیرا همان‌طور که گفته شد بعد از مصرف این ماده احساس سیری بیشتری نسبت به چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها خواهید داشت.

تحقیقات انجام ‌شده نشان می‌دهد، افرادی که روزانه پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند وزن کمتری نسبت به سایر افرادی که پروتئین متوسطی مصرف می‌کنند، دارند.

همچنین بر اساس این تحقیقات افراد پس از مصرف پروتئین، چربی شکمی خود را از دست می‌دهند. به همین علت اگر قصد کاهش وزن دارید، می‌توانید با مصرف نان پروتئین مقوی، وزن خود را کاهش دهید.

 

فواید نان پروتئین برای حفظ قدرت عضلات

کم ماهیچگی به معنی از دست دادن توده عضلانی و قدرت عضلات با افزایش سن اتفاق می‌افتد. این بیماری به طور معمول در بین بزرگسالان سالخورده دیده می‌شود. مطالعات زیادی نشان داده که مصرف پروتئین به‌عنوان ماده مغذی برای افراد بزرگسال ضروری است.

مصرف پروتئین مانع از ایجاد تعادل منفی که سبب کم‌ماهیچگی شده، می‌شود و به بهبود سلامت استخوان کمک می‌کند. مصرف پروتئین بیشتر برای افراد سالمند، مناسب است.

 

کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی

بیماری‌های قلبی عروقی یکی از علل اصلی مرگ و میر در دنیا است. مصرف فیبر غذایی به طور گسترده‌ای به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم شناخته می‌شود و به کاهش میزان کلسترول خون کمک می‌کند.

فیبر غذایی با کاهش غلظت کلسترول سرم از طریق افزایش دفع اسیدهای صفراوی و مهار سنتز اسیدهای چرب در کبد، دارای اثرات مفیدی بر روی سلامت قلب و عروق است.

هر چند این را هم به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد فیبر در رژیم غذایی به طور معکوس با بروز بیماری قلبی عروقی همراه است.

به طور کلی مصرف فیبر برای بدن بسیار مفید است و با افزایش میزان دفع اسیدهای صفراوی و کنترل میزان سنتز اسید چرب از ایجاد ناراحت قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند. با مصرف نان پروتئینی سرشار از فیبر سبب هضم سریع‌تر و کنترل چربی می‌شوید.

 

کمک به درمان سرطان کولورکتال

مطالعات نشان می‌دهد که علاوه بر عوامل ‌محیط زیستی، عادات بدغذایی نیز احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. ترکیبات و فیبر موجود در نان پروتئینی به افزایش حرکات حلقوی دستگاه گوارش برای کاهش جذب مواد مضر در روده و رفع یبوست بسیار مؤثر است.

همچنین میزان مواد غذایی مورد نیاز باکتری‌های سالم روده را افزایش می‌دهد که فعالیت روده را منظم می‌کند. به‌ طور کلی مصرف این نان تعداد حرکات روده را افزایش می‌دهد و در نهایت از ابتلا به سرطان کولورکتال جلوگیری می‌کند.

 

افزایش عملکرد شناختی

مغز متابولیک‌ترین عضو بدن است که تا حدودی تنها ۲ درصد از وزن بدن را تشکیل می‌دهد. اما بیش از ۲۰ درصد کل انرژی بدن را مصرف می‌کند.

عملکرد کلی متابولیسم ویتامین B، در کنار نقش آنها در سنتز عصبی، ممکن است بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد. از طرفی نان حاوی پروتئین غنی شده منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B است.

بیماری‌هایی مانند آتروفی مغزی، هموسیستئین عامل خطر برای اختلال شناختی و زوال عقل است. تجویز رژیم غذایی حاوی ویتامین B از قبیل نان پروتئینی ممکن است موجب کاهش غلظت هوموسستین در پلاسما شود.

در نهایت می‌توان گفت، این نان سرشار از ویتامین‌های گروه B فیبر، کلسیم، آنتی‌اکسیدان و ترکیبات مؤثر دیگر است که فواید بسیاری برای بدن دارد. همچنین برای تمامی گروه سنی و حتی ورزشکاران ضروری است، زیرا پروتئین و مواد مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.