نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

انواع نان فانتزی

انواع نان فانتزی

همان‌طور که نان به شکل‌های مختلف در ایران تهیه می‌شود، در کشورهای دیگر هم تنوع زیادی دارد. بنابراین انواع نان فانتزی و بین‌المللی وجود دارد که در سرتاسر دنیا پخته می‌شود. این روزها دیگر نان‌هایی مانند نان سوخاری یا باگت جزو نان‌های بین‌المللی هستند و در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انسان در دوره‌ی نو سنگی، در حدود ۱۰ هزار سال قبل از میلاد، کشاورزی را آغاز کرد و بعد از آن، از غلات برای تهیه نان خود استفاده کرد.

از طرف دیگر مصریان باستان، حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد، از مخمر برای پخت نان استفاده می‌کردند. یونانی‌ها به تقلید از مصریان، به نان سازی روی آورده و روش تهیه آن را در کل اروپا پخش کردند.

در روم باستان، نان از گوشت مهم‌تر بود و رنگ نان مصرف شده، نشان دهنده جایگاه اجتماعی افراد بود. به این معنی که افرادی که نان با رنگ تیره‌تر خریداری و مصرف می‌کردند، از جایگاه و رتبه اجتماعی پایین‌تری برخوردار بودند.

در ادامه این مطلب می‌توانید برای آشنایی بیشتر با انواع نان فانتزی خارجی و نان‌های بین‌المللی با سایت “نان بامبو” همراه باشید.

 

انواع نان فانتزی و بین‌المللی

نان‌های سنتی و محلی ایرانی متناسب با غذاهای سنتی بیشتر به شکل نازک و مسطح هستند. اما در چند سال اخیر و با ورود فست‌فودها به ایران، مصرف نان‌های فانتزی رواج پیدا کرده و انواع مختلف این نان طرفداران زیادی پیدا کرد. از انواع نان فانتزی محبوب در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نان باگت
  • نان برشتن
  • نان ساندویچی
  • نان همبرگر
  • نان شیرمال
  • نان پیراشکی
  • نان تست
  • نان سوخاری
  • و…

ویژگی مهم نان‌های فانتزی پخت آن‌ها با آرد سفید است. همچنین کالری انواع نان فانتزی نسبت به دیگر نان‌ها به خصوص نان‌های سنتی ایرانی بیشتر بوده، به همین دلیل هنگام مصرف آنها باید مراقب بود.

 

نان فانتزی تست

یکی از انواع نان‌های فانتزی که محبوب آمریکایی‌هاست و در سراسر جهان به خصوص ایران هم طرفداران زیادی دارد، نان تست است. نان تست در دیگر کشورها به عنوان نان سفید هم شناخته می‌شود.

نان تست به نان‌های سفید و ورقه شده گفته می‌شود که نیاز به تست شدن دارند. این نان خوشمزه بافتی بسیار نرم و پنبه‌ای داشته و زمانی که در دهان قرار می‌گیرد، خیلی زود آب شده و نیازی به جویدن آن نیست.

در بیشتر کشورهای دنیا این نان را در دستگاه‌های مخصوصی مانند تستر قرار می‌دهند، تا سطح آن تغییر رنگ داده و برشته شود. هر چند که از این نان را به شکل نرم و تازه برای تهیه ساندویچ، سالاد و… هم استفاده می‌کنند.

نان تست در ابتدا برای استفاده به عنوان عصرانه یا میان‌وعده تولید می‌شد، اما این ‌روزها علاوه بر وعده صبحانه و عصرانه برای درست کردن انواع غذاها مانند ساندویچ، اسنک و… هم از آن استفاده می‌شود.

 

انواع نان فانتزی و نان سوخاری

یکی دیگر از انواع نان فانتزی پرطرفدار، نان سوخاری است که شباهت زیادی به نان تست دارد و علاوه بر ایرانی‌ها بین مردم کشورهای دیگر نیز بسیار محبوب است.

نان سوخاری نوعی نان اسفنجی است که حالت تردی دارد و بافت آن هم بسیار سبک است. این نان در واقع همان نان تست است که طی فرایندی خاص برشته می‌شود. نان سوخاری از گندم تهیه می‌شود و نسبت به سایر نان‌ها رطوبت کمتری دارد.

نان سوخاری معمولاً از ترکیب خمیر مایه، آرد گندم، شکر، روغن، تخم‌مرغ، نمک و… تهیه می‌شود. برای سوخاری کردن این نان بعد از پخت، برش‌های نان را با کره، تخم‌مرغ و… مزه‌دار می‌کنند.

سپس آن را با کمی روغن و در حرارت برشته می‌کنند، تا جایی که بافتی سفت و خشک پیدا کند. این نان برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند بسیار مناسب است.

 

نان همبرگری یک نان ساندویچی

نان همبرگر یا نان همبرگری یکی دیگر از انواع نان‌های فانتزی معروف است. این نان از پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین نان‌ها در دنیا است که برای تهیه انواع ساندویچ‌های همبرگر، چیزبرگر و… از آن استفاده می‌شود.

بافت نان همبرگری شبیه به نان باگت و پفکی است. این نان شکلی گرد و حجیم دارد و هرچند در تهیه آن از شکر استفاده نمی‌شود، اما کمی طعم شیرین دارد.

 

نان مارمالادی نان صبحانه خوشمزه

یکی دیگر از نان‌های خوشمزه که برای وعده صبحانه بسیار مناسب است، نان مارمالادی است. این نان به دلیل داشتن مارمالاد یک وعده کامل برای صبحانه محسوب می‌شود.

در تهیه این نان به سلیقه خود می‌توان از مارمالادهای متفاوتی استفاده کرد و یک نان بسیار زیبا و خوش طعم به عنوان نان صبحانه آماده کرد.

مواد اولیه این نان شامل آرد، کره به دمای محیط رسیده، شکر، شیر، زرده تخم مرغ، وانیل و خمیر مایه است. برای قسمت مارمالادی آن از یک مارمالاد دلخواه استفاده کنید. از تخم مرغ برای رومال استفاده می‌شود و از کنجد و بادام پرک هم برای تزئین نان می‌توانید استفاده کنید.

 

انواع نان فانتزی و نان کروسان

نان‌ها برای صبحانه، ناهار، میان‌وعده و شام مصرف می‌شوند و غذاهای مختلفی بر پایه نان تهیه می‌شود. اما در میان این نان‌ها، یک نان معروف که اصالت آن به فرانسه بر می‌گردد وجود دارد که آن را با نام نان کروسان می‌شناسند.

این نان فرانسوی و خوش طعم، مخصوصاً برای وعده‌ی صبحانه مصرف می‌شود. این نان به شکل‌های مختلف و طعم‌های متفاوتی تهیه می‌شود. کروسان شکلاتی، کره‌ای، پنیری، ساده و…

معمولاً کروسان را برای وعده صبحانه یا میان‌وعده میل می‌کنند. ترکیب نان کروسان و چای یا قهوه بسیار خوش طعم می‌شود.

 

انواع نان فانتزی و نان بیگل

نان بیگل به دلیل شکل خاص آن شناخته می‌شود، این نان شکلی حلقوی دارد و برای وعده صبحانه با پنیر‌های پرچرب مانند پنیر خامه‌ای استفاده می‌شود.

بیگل یکی از انواع نان‌های خوش‌طعم و معروف خارجی است که در بیشتر کشورهای دنیا حتی ایران پخت می‌شود. این نان از انواع نان فانتزی محسوب می‌شود که اولین بار در کشور هلند پخته شده است.

بیگل هم به صورت ساده و هم با مغزهای مختلف مانند کنجد و… تهیه می‌شود، همچنین در بعضی از انواع آن از شکلات یا توت‌فرنگی هم استفاده می‌کنند.

 

نان قهوه‌ای یا نان ایرلندی

نان قهوه‌ای یا نان ایرلندی یکی دیگر از انواع نان فانتزی است که با آرد سبوس‌دار پخت می‌شود. برای تهیه این نان هم از شکر استفاده می‌کنند، بنابراین بیشتر مناسب صبحانه و عصرانه و مصرف با کره و مربا است.

نان قهوه‌ای از نظر قیمت جزو ارزان‌ترین نان‌ها نیز هست، به همین دلیل اقشار ضعیف جامعه از گذشته تا به حال علاقه زیادی به مصرف آن داشتند.

بافت نان قهوه‌ای شبیه به نان تست بوده و از نظر شکل ظاهری شبیه به نان جو است و معمولاً با مغزیجاتی مانند تخمه آفتاب‌گردان یا کنجد هم پخت می‌شود.

 

نان سیاباتا یا چاباتا (Ciabatta)

سیاباتا واژه‌ای ایتالیایی به معنای “کفش راحتی” است. این نان، فقط از چند ماده اصلی آب، نمک، مخمر و آرد گندم تشکیل شده است. بسته به محله‌ای که در ایتالیا این نوع نان پخت شود، پوسته و حتی بافت آن می‌تواند متفاوت باشد.

اما مواد اصلی آن در هر قرص نانی که پیدا کنید، دقیقاً یکسان است. نان سیاباتا برای انواع پنینی‌ها و ساندویچ‌ها و همچنین بسیاری از غذاهای دیگر مناسب است.