نان بامبو

منو بامبو

نان باگت

ساده

  • باگت فرانسوی
  • مینی باگت فرانسوی

رژیمی

  • مینی روگن فرانسوی
نان ایتالیایی
  • چیاباتا
نان برگر
نان صبحانه
  • نان صبحانه
نان عصرانه
  • سیمیت
  • بریوش
  • شیرمال
  • کشمش و گردو
شیرینی لایه ای
نان سوخاری
  • پودر سوخاری
  • نان سوخاری

راه های ارتباطی

انواع نان صبحانه

انواع نان صبحانه

وعده صبحانه یکی از وعده‌های مهم غذایی در طول روز است که در طب ایرانی هم بر مصرف صبحانه تأکید شده است و متأسفانه گاهی به آن کم‌توجهی می‌شود؛ از این رو آشنایی با انواع نان صبحانه نیز اهمیت بسزایی پیدا می‌کند.

صبحانه سالم به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی در طول روز تأثیر غیر قابل انکاری بر وزن افراد و حفظ سلامتی آنها دارد. مطالعات نشان داده است افرادی که صبحانه نمی‌خورند، در طول روز تمایل بیشتری به مصرف کربوهیدرات‌ها دارند.

این دسته از افراد نسبت به کسانی که صبحانه می‌خورند ۴۰ درصد بیشتر شیرینی و شکلات، ۵۵ درصد بیشتر نوشیدنی‌های گازدار، ۴۵ درصد کمتر سبزیجات و درصد کمتر میوه مصرف می‌کنند.

صبحانه باعث می‌شود که هر چه در طول روز کلسیم و روی و آهن مصرف می‌کنیم، جذب بدن شود و همچنین باعث ایجاد انرژی و سرخوشی در تمام طول ‌روز می‌شود.

مخصوصاً خانواده‌هایی که فرزندانشان به مدرسه می‌روند، حتماً باید به کودکان خود قبل از رفتن به مدرسه صبحانه بدهند تا بتوانند در مدرسه و در کلاس فعالیت بیش‌تری داشته باشند.

در ادامه این مطلب می‌توانید برای آشنایی بیشتر با انواع نان صبحانه محلی، فانتزی خارجی و بین‌المللی با سایت “نان بامبو” همراه باشید.

 

اهمیت خوردن صبحانه

به این خاطر که در ابتدای صبح مدت طولانی از صرف شام گذشته و در این مدت غذایی میل نشده، خوردن یک صبحانه مقوی و مغذی، کمک می‌کند تا تمرکز بهتری در کارهای روزمره قبل از صرف نهار داشته باشید.

همچنین وعده‌ای است که می‌توانید مقداری پروتئین، فیبر و انواع ویتامین‌ها و املاح را در این وعده دریافت نمایید که اگر حذف شود، ممکن است در وعده‌های بعد نتوان آن را جبران کرد.

صبحانه مخصوصاً برای رشد و پرورش ذهنی، فکری، قلبی و رشد جسمی کودکان بسیار مفید است و باید برای مصرف صبحانه برنامه‌ریزی داشت. همچنین برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افت قند خون، به ویژه در وعده صبح، خوردن صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

از مهم‌ترین دلایلی که متخصصان تغذیه بر خوردن صبحانه تأکید می‌کنند، مطالعاتی است که نشان می‌دهد صبحانه موجب افزایش توانایی حل مسئله، تمرکز بیشتر و داشتن تفکری خلاق در فرد می‌شود.

علاوه بر این، صبحانه در رفتار فرد نیز تأثیر می‌گذارد و کسانی که میلی به خوردن صبحانه ندارند در طول روز بی‌حوصله هستند و شادی و نشاطی ندارند.

مطالعات بسیاری نشان داده که خوردن صبحانه به حفظ سلامتی، ازجمله تقویت حافظه و تمرکز و پایین آمدن کلسترول بد (LDL) کمک کرده و احتمال ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و اضافه ‌وزن را کاهش می‌دهد.

کسانی که در صبح از خوردن صبحانه صرف‌ نظر می‌کنند، آسیب‌های جدی به بدن خود وارد کرده و در زمان ناهار نیز با اشتهای بیش‌تری شروع به خوردن می‌کنند که در نتیجه باعث ایجاد چاقی و اضافه‌ وزن خواهند شد.

 

انواع نان صبحانه سنتی

در ادامه این مقاله می‌خواهیم در مورد مهم‌ترین عنصر یکی از اصلی‌ترین وعده‌های غذایی یعنی نان صبحانه و انواع آن مختصری صحبت کنیم.

ما ایرانی‌ها به نان اهمیت بسیار زیادی می‌دهیم و نان در کشور ما از تنوع بالایی برخوردار است و هر کس می‌تواند متناسب با سلیقه‌اش نان مورد نظرش را خریداری نماید.

اگر بخواهیم انواع نان صبحانه سنتی را معرفی کنیم، می‌توانیم به نان‌هایی مانند سنگک، بربری، لواش، تافتون، انواع نان‌های شیرین و… اشاره کنیم.

بسته به آردی که نان از آن تهیه می‌شود کیفیت و میزان کالری و مواد مغذی نان‌ها با هم فرق می‌کند. همچنین این غذای کامل را می‌توان با غلات، سبوس، انواع سبزی و مغزیجات تهیه کرد که انواع مختلف نان را تشکیل می‌دهند.

در ایران نان‌های مختلفی پخته می‌شوند که بعضی از آن‌ها نان‌های محلی و سنتی یک منطقه و بعضی نان‌هایی هستند که در کل کشور از آن‌ها استفاده می‌شود.

در بین انواع مختلف نان‌هایی محلی و سنتی که در ایران پخته می‌شوند، نان‌های زیر از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و بیشتر از دیگر انواع نان مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از این نان‌ها را می‌توان برای وعده صبحانه نیز مصرف کرد.

  • نان سنگک
  • نان بربری
  • نان تافتون
  • نان لواش
  • نان شیرمال
  • نان خرمایی
  • نان روغنی
  • نان قاق
  • نان کماج
  • و…

 

انواع نان صبحانه و بربری

یکی از نان‌های پرمصرف و قدیمی در ایرانی نان بربری است که در تمام شهرهای ایران طبخ می‌شود. اکثر ایرانی‌ها از این نان برای صبحانه استفاده می‌کنند.

شاید بتوان در بین انواع نان صبحانه نان بربری را در زمره پرطرفدارترین نان‌ها قرار داد. نان بربری به صورت ساده و کنجدی طبخ می‌شود.

این نان به شکل‌های مختلف گرد، بیضی و… با انواع آرد ستاره، معمولی و حتی سبوس‌دار پخته می‌شود. ویژگی نان بربری شکل و ضخامت آن است. نان بربری در میان نان‌های سنتی جز ضخیم‌ترین نان‌ها محسوب می‌شود که ضخامت آن گاهی به ۳.۵ سانتی‌متر هم می‌رسد.

 

نان سنگک، نان سنتی محبوب و خوشمزه

هر ایرانی می‌داند که یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین نان‌های ایرانی نان سنگک است. این نان قدیمی که این روزها هم طرفداران زیادی دارد، به عنوان تنها نان سبوس‌دار ایرانی هم شناخته می‌شود.

نان سنگک از نظر ظاهری هم با دیگر نان‌ها متفاوت است، این نان اندازه بزرگ‌تری نسبت به نان‌های دیگر دارد و برخلاف دیگر نان‌ها که این روزها در تنورهای صنعتی پخته می‌شوند، اغلب هنوز هم در تنورهای سنگی و روی سنگ‌های داخل پخت می‌شود.

 

نان سنتی و پرمصرف لواش

نان لواش هم یکی دیگر از انواع محبوب و پر مصرف نان در ایران است که نمونه‌های مشابه آن در کشورهای ترکیه، ارمنستان، گرجستان و… با نام‌های لباش، لاواش، سومخوری لواشی، لواش نان و… پخته می‌شود.

ویژگی بارز نان لواش نازک بودن آن است، تا حدی که می‌توان گفت این نان نازک‌ترین نوع نان است که ضخامتی حدود ۳ میلی‌متر دارد.

ضخامت کم نان لواش باعث سبک بودن و زود هضمی آن می‌شود، به همین دلیل با اکثر غذاها قابل استفاده است. نان لواش به خصوص برای صبحانه یکی از بهترین نان‌ها است.

 

نان تافتون برادر نان لواش

نان تافتون یکی دیگر از انواع نان‌های خوشمزه و عالی در ایران است که مانند نان‌های قبلی از زمان‌های قدیم پخته می‌شده و تقریباً همیشه جزو نان‌های پرطرفدار بین مردم ایران بوده است.

این نان ضخامت کمی بیشتر از نان لواش و کمتر از نان بربری دارد. برخلاف نان بربری در نان تافتون از جوش شیرین استفاده نمی‌شود، به همین دلیل نسبت به بربری سالم‌تر است و برای افرادی که به مصرف نان بربری علاقه دارند، جایگزین مناسبی است.

 

انواع نان صبحانه محلی

می‌توان گفت ایران از نظر انواع نان محلی بسیار غنی است، به طوری که تقریباً در تمام استان‌های ایران یک یا چند نان محلی وجود دارد که بر اساس سلیقه مردم همان استان تهیه می‌شود.

نان‌های محلی نیز با خمیر آرد و آب و افزودنی‌های مختلف مانند سبزی‌های محلی خاص، روغن، کره، لبنیات محلی، خرما و… پخته می‌شوند.

نان‌های محلی نسبت به نان‌های سنتی که در بالا معرفی شدند ارزش غذایی بالاتری دارند و بیشتر آن‌ها به عنوان یک وعده غذایی کامل قابل استفاده هستند.

 

نان کماج برای صبحانه

کماج یک نان بسیار خوش طعم تبریزی بوده که در شهر یزد نیز پخته می‌شود و برای صرف صبحانه بسیار پرطرفدار است. در پخت این نان از آرد، تخم مرغ، خامه صبحانه، شیر ولرم، روغن مایع، شکر، خمیر مایه فوری، آب ولرم، بهبود دهنده و نمک استفاده می‌شود.

این نان از مواد اولیه بسیار خوش‌ طعمی تهیه می‌شود و برای رویه نان هم از ترکیب عسل، زرده تخم مرغ و کنجد استفاده می‌شود که در نتیجه نهایی و طعم نان تأثیر بسیار مطلوبی می‌گذارد. این نان در زمان‌های قدیم در کماجدان نگهداری می‌شد، به همین دلیل نام این نان را کماج گذاشته‌اند.

 

نان شیرمال شیرین و خوش طعم

اگر به دنبال یک نان صبحانه دو نفره هستید پیشنهاد می‌کنیم که نان شیر مال را امتحان کنید. نان شیرمال از نظر ظاهری شباهت زیادی به نان بربری یا نان‌های فانتزی دارد، اما از نظر طعم و مزه با تمام نان‌ها متفاوت است.

نان شیرمال بسیار پرطرفدار بوده و بافت و طعم بسیار خوبی دارد، در واقع طعم این نان کمی شیرین است و با چای بسیار خوش طعم می‌شود.

در تهیه این نان از موادی مانند آرد، شیر، شکر، خمیر مایه،‌ روغن مایع، تخم مرغ و نمک استفاده می‌شود. البته از ترکیب زرده تخم مرغ، شیر یا روغن، زعفران دم کرده و کنجد هم برای رومال نان استفاده می‌شود.

 

انواع نان صبحانه و نان اهری

همان‌طور که از نام این نان سنتی معلوم است، این نان مخصوص استان آذربایجان شرقی و شهرستان اهر است و شما به راحتی می‌توانید این نان را در منزل تهیه کرده و برای صبحانه میل کنید.

در تهیه این نان از وانیل، پودر قند، ماست، سرکه سفید، بیکینگ پودر، روغن مایع، پودر زنجبیل، پودر هل و آرد سفید استفاده می‌شود. این نان هم مانند سایر نان‌های حجیم رومال دارد که شامل زرده تخم مرغ، عسل یا شیره انگور، نمک و کنجد است.

 

نان زنجبیلی یک نان صبحانه فوری

از بین انواع نان صبحانه یکی از نان‌های خوشمزه نان زنجبیلی است. این نان را می‌توان جزو نان‌های صبحانه فوری به شمار آورد و از طعم و بوی بی‌نظیر زنجبیل لذت برد.

مواد اولیه‌ آن شامل آرد قوی نان مانند آرد بربری یا آرد گنبد قوی، تخم مرغ، روغن مایع، کره، شکر، نمک، ماست هم‌دمای محیط، شیر ولرم، آب ولرم، بهبود دهنده، خمیر مایه و پودر زنجبیل است. برای رومال نان زنجبیلی هم از مخلوط تخم مرغ، نمک و کنجد استفاده می‌کنند.

 

نان کنجدی برای صبحانه

از بین انواع نان صبحانه نان کنجدی یک نان متفاوت است. این نان از آن دسته نان‌هایی است که برای پخت آن نیازی به فر نیست و در روغن سرخ می‌شود.

برای تهیه خمیر این نان آرد، خمیر مایه، نمک، شکر و شیر ولرم را با هم مخلوط می‌کنند. برای رومال نان هم از ترکیب شیر و کنجد استفاده شده و در روغن سرخ می‌شود. داخل این نان خوشمزه خالی است و می‌توانید با هر چیزی که دوست دارید آن را پر کرده و میل نمایید.

 

انواع نان صبحانه و نان فطیر

نان فطیر نوعی نان محلی بسیار خوشمزه است که در پخت آن از آرد، شیر، آب ولرم، روغن مایع، تخم مرغ، خمیر مایه فوری و نمک استفاده می‌شود.

در پخت نان فطیر علاوه بر این مواد، از مواد دیگری هم استفاده می‌شود که در میان نان قرار می‌گیرد. این مواد شامل پیاز، پودر زیره سبز، پودر گشنیز، زردچوبه، زعفران دم کرده و روغن مایع است.

 

نان مغزدار ایشلی کوکه

نان کوکه یکی دیگر از انواع نان‌های محلی و مخصوص استان آذربایجان است. به طور کلی در ایران به دلیل تنوع اقلیمی زیادی که وجود دارد، انواع نان صبحانه طبخ می‌شود و یکی از این نان‌های خوشمزه هم نان ایشلی کوکه است.

در تهیه این نان صبحانه فوری از زنجبیل، روغن حیوانی مخصوص، زعفران و انواع مختلف مغزیجات استفاده می‌شود. نان کوکه به دلیل داشتن مغزهای مختلف معروف است و معمولاً جز خوراکی‌هایی است که همراه با چای مصرف می‌شود.

 

انواع نان صبحانه فانتزی و بین‌المللی

همان‌طور که نان به شکل‌های مختلف در ایران تهیه می‌شود، در کشورهای دیگر هم تنوع زیادی دارد. به خصوص نان در وعده صبحانه در تمام کشورها جز خوراکی‌های ثابت و اصلی آنهاست که بنا بر سلیقه غذایی مردم همان کشور پخته می‌شود.

البته این روزها دیگر نان‌هایی مانند نان سوخاری یا باگت جزو نان‌های بین‌المللی هستند و در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با چند مدل از انواع نان صبحانه معروف و پرمصرف در دنیا آشنا خواهیم شد.

 

نان فانتزی و بین‌المللی تست

یکی از انواع نان‌های فانتزی که محبوب آمریکایی‌هاست و در سراسر جهان به خصوص ایران هم طرفداران زیادی دارد، نان تست است. نان تست در دیگر کشورها به عنوان نان سفید هم شناخته می‌شود.

نان تست به نان‌های سفید و ورقه شده گفته می‌شود که نیاز به تست شدن دارند. این نان خوشمزه بافتی بسیار نرم و پنبه‌ای داشته و زمانی که در دهان قرار می‌گیرد، خیلی زود آب شده و نیازی به جویدن آن نیست.

در بیشتر کشورهای دنیا این نان را در دستگاه‌های مخصوصی مانند تستر قرار می‌دهند، تا سطح آن تغییر رنگ داده و برشته شود. هر چند که از این نان را به شکل نرم و تازه برای تهیه ساندویچ، سالاد و… هم استفاده می‌کنند.

نان تست در ابتدا برای استفاده به عنوان عصرانه یا میان‌وعده تولید می‌شد، اما این ‌روزها علاوه بر وعده صبحانه و عصرانه برای درست کردن انواع غذاها مانند ساندویچ، اسنک و… هم از آن استفاده می‌شود.

 

نان سوخاری مناسب برای صبحانه

یکی دیگر از انواع نان فانتزی مناسب صبحانه، نان سوخاری است که شباهت زیادی به نان تست دارد و علاوه بر ایرانی‌ها بین مردم کشورهای دیگر نیز بسیار محبوب است.

نان سوخاری نوعی نان اسفنجی است که حالت تردی دارد و بافت آن هم بسیار سبک است. این نان در واقع همان نان تست است که طی فرایندی خاص برشته می‌شود. نان سوخاری از گندم تهیه می‌شود و نسبت به سایر نان‌ها رطوبت کمتری دارد.

نان سوخاری معمولاً از ترکیب خمیر مایه، آرد گندم، شکر، روغن، تخم‌مرغ، نمک و… تهیه می‌شود. برای سوخاری کردن این نان بعد از پخت، برش‌های نان را با کره، تخم‌مرغ و… مزه‌دار می‌کنند و سپس آن را با کمی روغن و در حرارت برشته می‌کنند، تا جایی که بافتی سفت و خشک پیدا کند.

این نان برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند بسیار مناسب است. شما به راحتی می‌توانید نان تست برند بامبو را از فروشگاه‌ها تهیه کرده و در وعده صبحانه با پنیر و چای آن ‌را میل کنید.

 

نان خوشمزه و خوش عطر مارمالادی

یکی دیگر از نان‌های خوشمزه که برای وعده صبحانه نیز بسیار مناسب است، نان مارمالادی است. این نان به دلیل داشتن مارمالاد یک وعده کامل برای صبحانه محسوب می‌شود.

در تهیه این نان به سلیقه خود می‌توان از مارمالادهای متفاوتی استفاده کرد و یک نان بسیار زیبا و خوش طعم به عنوان نان صبحانه آماده کرد.

مواد اولیه این نان شامل آرد، کره به دمای محیط رسیده، شکر، شیر، زرده تخم مرغ، وانیل و خمیر مایه است. برای قسمت مارمالادی آن از یک مارمالاد دلخواه استفاده کنید. از تخم مرغ برای رومال استفاده می‌شود و از کنجد و بادام پرک هم برای تزئین نان می‌توانید استفاده کنید.

 

انواع نان صبحانه و نان کروسان

نان‌ها برای صبحانه، ناهار، میان‌وعده و شام مصرف می‌شوند و غذاهای مختلفی بر پایه نان تهیه می‌شود. اما در میان این نان‌ها، یک نان معروف که اصالت آن به فرانسه بر می‌گردد وجود دارد که آن را با نام نان کروسان می‌شناسند.

این نان فرانسوی و خوش طعم، مخصوصاً برای وعده‌ی صبحانه مصرف می‌شود. این نان به شکل‌های مختلف و طعم‌های متفاوتی تهیه می‌شود. کروسان شکلاتی، کره‌ای، پنیری، ساده و…

معمولاً کروسان را برای وعده صبحانه یا میان‌وعده میل می‌کنند. ترکیب نان کروسان و چای یا قهوه بسیار خوش طعم می‌شود.

 

نان هلندی بیگل

نان بیگل به دلیل شکل خاص آن شناخته می‌شود، این نان شکلی حلقوی دارد و برای وعده صبحانه با پنیر‌های پرچرب مانند پنیر خامه‌ای استفاده می‌شود.

بیگل یکی از انواع نان‌های خوش‌طعم و معروف خارجی است که در بیشتر کشورهای دنیا حتی ایران پخت می‌شود. این نان از انواع نان فانتزی محسوب می‌شود که اولین بار در کشور هلند پخته شده است.

بیگل هم به صورت ساده و هم با مغزهای مختلف مانند کنجد و… تهیه می‌شود، همچنین در بعضی از انواع آن از شکلات یا توت‌فرنگی هم استفاده می‌کنند.

 

نان قهوه‌ای یا نان ایرلندی

نان قهوه‌ای یا نان ایرلندی یکی دیگر از انواع نان صبحانه است که با آرد سبوس‌دار پخت می‌شود. برای تهیه این نان هم از شکر استفاده می‌کنند، بنابراین بیشتر مناسب صبحانه و عصرانه و مصرف با کره و مربا است.

نان قهوه‌ای از نظر قیمت جزو ارزان‌ترین نان‌ها نیز هست، به همین دلیل اقشار ضعیف جامعه از گذشته تا به حال علاقه زیادی به مصرف آن داشتند.

بافت نان قهوه‌ای شبیه به نان تست بوده و از نظر شکل ظاهری شبیه به نان جو است و معمولاً با مغزیجاتی مانند تخمه آفتاب‌گردان یا کنجد هم پخت می‌شود.